• פרשת השבוע השבת האחרונה בחו"ל

    מאת הרב יצחק בן יוסףשאלה:השבת הייתי בחו"ל עם קבוצה ושם קראו פרשת קורח ובארץ קראו פרשת חוקת, איזה פרשה היינו צריכים לקרוא?לחץ לתשובהלשאלות נוספות בשבת (ישיבת בית אל)

    15:00 | 07/07/2019 | ד' תמוז התשע"ט
  • לומר לנוכרי להדליק נרות שבת לאחר השקיעה

    מאת הרב יצחק בן יוסףשאלה:אשתי שכחה להדליק נרות בזמן האם מותר במצב כזה לומר לנוכרי להדליק לאחר השקיעה והיא תברך.לחץ לתשובהלשאלות נוספות בשבת (ישיבת בית אל)

    14:00 | 07/07/2019 | ד' תמוז התשע"ט
  • מקבל שבת מוקדם בקיץ - לבקש מאחר לעשות מלאכה

    מאת הרב יצחק בן יוסףשאלה:לרב שלום, בקיץ אני מקבל שבת מוקדם על מנת לסעוד עם ילדי הקטנים, האם מותר לבקש ממי שלא קיבל שבת עדין לעשות עבורי מלאכה? לחץ לתשובהלשאלות נוספות בשבת (ישיבת בית אל)

    14:00 | 07/07/2019 | ד' תמוז התשע"ט
  • בורר - (הרב אברהם יוסף)

    אדם שיש לו גרעין לימון בסלט ומוציא את הגרעין ביחד עם קצת ירקות וזורק אותם, האם זה בורר ? ראיתי שהרב זצ"ל כותב שאסור להוציא גרעין מסלט.... (מורשת)

    12:28 | 07/07/2019 | ד' תמוז התשע"ט
  • גאוה - (הרב אברהם יוסף)

    שלום כבוד הרב ידוע ע"פ חז"ל (שערי קדושה לרמח"ל) הגאוה שורשה מיסוד האש, והדיבורים האסורים מיסוד הרוח. אם כך מדוע מכנים חז"ל את הגאוה גסות הרוח ? שהר... (מורשת)

    11:51 | 07/07/2019 | ד' תמוז התשע"ט
  • אבלות - (הרב אברהם יוסף)

    שלום וברכה לכבוד מורי ורבי הרב הגאון שליט"א אדם שנפטר לו אביו, ואחרי שלושה חודשים נפטרה גם אמו, איך צריך לנהוג בחודש ה11 ? ומה אם זה אשכנזי ? תו... (מורשת)

    10:58 | 07/07/2019 | ד' תמוז התשע"ט
  • פדיון הבן - (הרב אברהם יוסף)

    בס"ד שלום רב לכת"ר שליט"א האם יש נפ"מ אם הכהן מקנה לאבי הבן את המטבעות במתנה גמורה, ואח"כ משלם לו הסך המגיע, או עדיף למכור לו מראש את המטבעות בשוו... (מורשת)

    09:38 | 07/07/2019 | ד' תמוז התשע"ט
  • ריבית - (הרב אברהם יוסף)

    שלום לכב` הרב אבא שהילדים נותנים לו את כסף המזומן שהם מרויחים והוא מפקיד אותו בבנק בחשבון שלו. הוא מקבל הטבה בריביות מהבנק כיון שמדובר בסכום גבוה ... (מורשת)

    09:27 | 07/07/2019 | ד' תמוז התשע"ט
  • סמארטפון - (הרב אברהם יוסף)

    שלום לכבוד הרב לאחדשה"ט 1. מו"ר אבי (בן 69) בקש ממני סיוע בקנית סמארטפון כשר, אך מאחר שזה לא לצרכי עבודה (הוא גר רחוק מהמשפחה ורוצה קשר איתם בתמונו... (מורשת)

    08:56 | 07/07/2019 | ד' תמוז התשע"ט
  • ברכת המזון - (הרב אברהם יוסף)

    שלום עליכם כבוד הרב שליט"א א. האם כשיש ריח טוב בחדר אסור לברך ברכת המזון (כדין תפילת העמידה) ? ב. אם אסור, מה הדין בדיעבד ? תודה גדולה.... (מורשת)

    01:39 | 07/07/2019 | ד' תמוז התשע"ט
  • אמירת כוהנים בכוהן יחיד

    מאת הרב יצחק בן יוסףשאלה:למה בכהן אחד לא נוהגים כוהנים לפני ברכת כוהנים?לחץ לתשובהלשאלות נוספות בברכת כהנים (ישיבת בית אל)

    01:00 | 07/07/2019 | ד' תמוז התשע"ט
  • למה הרבנים לא אומרים להתפלל על אברה מנגיסטו?

    מאת הרב אליקים לבנוןשאלה:רציתי לדעת למה אין שום רבנים גדולים מהציונות הדתית, שיוצאים לעם ונותנים הוראה להתפלל עבור אברה מנגיסטו? מה עם מצוות פדיון שבויים ?? למה על הרב וישלצקי זצ"ל הרבנים ביקשו שיתפללו עבורו וכו ואילו על אברה מנגיסטו כלום דוממים? האם תורתינו תורת החיים פתאום מצטמצמת רק לשאלות על שטחים ותקציבים? איפה ההנהגה הרבנית שתצעק ותפעל גם בעוולות חברתיות אחרות? תשובה:לחץ לתשובהלשאלות נוספות בשאלות אקטואליות (ישיבת בית אל)

    00:00 | 07/07/2019 | ד' תמוז התשע"ט
  • יין במקום מזונות בקידושא רבה

    מאת הרב נועם דביר מייזלסשאלה:שלום וברכה לכבוד הרב. האם מותר לשתות רביעית יין במקום מזונות. כיון שלעיתים קצת קשה לי בשבת בבוקר לאכול מזונות בקידוש שאנו עושים לאחר התפילה. תודה רבה לחץ לתשובהלשאלות נוספות בהמקדש (ישיבת בית אל)

    23:00 | 06/07/2019 | ג' תמוז התשע"ט
  • בר מצוה בבין המצרים

    מאת הרב נועם דביר מייזלסשאלה:שבוע טוב. האם מותר להשמיע מוזיקה בבר מצוה שחלה בשלושת השבועות לפני תשעת הימים?לחץ לתשובהלשאלות נוספות בשלשת השבועות (ישיבת בית אל)

    23:00 | 06/07/2019 | ג' תמוז התשע"ט
  • לא תשנא את אחיך בלבבך - (הרב אברהם יוסף)

    לכבוד הרב אברהם יוסף נר"ו האם הלאו של לא תשנא את אחיך בלבבך פירושו שנמנע מלדבר עם חברו לפחות שלושה ימים ? תודה מראש.... (מורשת)

    22:31 | 06/07/2019 | ג' תמוז התשע"ט
  • לחם משנה - (הרב אברהם יוסף)

    לכבוד מו"ר הרב אברהם יוסף שליט"א חלה שרוצים שתהיה מונחת על הפלטה עד הרגע האחרון לפני ברכת המוציא, האם מותר להניח במקומה פיתה על המגש של הלחם משנה ש... (מורשת)

    22:07 | 06/07/2019 | ג' תמוז התשע"ט
  • האם אטבי/מהדקי כביסה מוקצה

    מאת הרב נועם דביר מייזלסשאלה:האם מותר בשבת להסיר את אטבי הכביסה התופסים את הכביסה כדי להכניס את הבגדים?לחץ לתשובהלשאלות נוספות במוקצה (ישיבת בית אל)

    19:00 | 05/07/2019 | ב' תמוז התשע"ט
  • הקשבה לגדולי ישראל בעניין הר הבית

    מאת הרה"ג יעקב אריאלשאלה:כבוד מורנו הרב שליט"א בחוברת של מורא מקדש כנגד העליה בימינו להר הבית, הרב צירף מאמר בנושא הקשבה לגדולי ישראל. אודה לכת"ר אם יוכל להסביר לי יותר, מפני שלכאורה כיום לכל רב צעיר יש שיטה של גדולי ישראל עליה הוא מסתמך, וממילא אין לו בעיה לחלוק על גדול שבדורו. לשם דוגמאות, הרב אבינר חלק על הגר"ש ישראלי ועל הגדול שבדורו ר' אברהם שפירא, בנושא סירוב פקודה, טענתו שכך הוא מבין את דעת הרצי"ה. רבני הישיבה של הר המור, חלקו בריש גלי על הגדול הנ"ל, מפני שסברו שאין הוא הולך בדרך רבם הרצי"ה. וכן על זה הדרך. גם העולים להר הבית מסתמכים על דעת הגר"ש גורן. האם יש עדיין מה לטעון שאין לחלוק על הגדול שבדור? בתודה ובברכת הדיוטלחץ לתשובהלשאלות נוספות בגדולי ישראל ורבנים (ישיבת בית אל)

    15:00 | 05/07/2019 | ב' תמוז התשע"ט
  • מה לעשות בחופש הגדול?

    מאת הרה"ג יעקב אריאלשאלה:שלום הרב. אני מסיים עכשיו כיתה י ואני שואל את עצמי מה אני עושה עכשיו כל החופש. מה הרב אומר?לחץ לתשובהלשאלות נוספות בשאלות כלליות (ישיבת בית אל)

    15:00 | 05/07/2019 | ב' תמוז התשע"ט
  • קריאת התורה בחו"ל

    מאת הרב נריה גוטלשאלה:-ע"פ הידוע לי, השנה ישלימו בני חו"ל את הפער בקריאת התורה מול א"י (בגלל יו"ט שני של פסח), בחיבור קריאת מטות-מסעי. אני מטייל בקנדה ונאמר לי כי הם ישלימו הקריאה ע"י חיבור חקת-בלק. יש בסיס למנהג זה? -ובכלל, כאשר יש יו"ט שני של שבועות בשבת, מדוע משלימים הפער ע"י חיבור חקת-בלק ולא מוקדם יותר, למשל כבר חיבור נשא-בהעלותך?לחץ לתשובהלשאלות נוספות בקריאת התורה (ישיבת בית אל)

    15:00 | 05/07/2019 | ב' תמוז התשע"ט
  • שכר מתחת למינימום

    מאת הרב משה מאיר אבינרשאלה:שלום הרב אשמח לשאול שאלה: מקום עבודה שלא משלם שכר מינימום (אלא נותן סכום גלובלי למרות שהוא מצפה ממך להישאר יותר שעות מהתשלום) משלם החזר נסיעות, אבל לי יש נסיעות חינם ואני לא משלם על נסיעות. האם אפשר לדווח כמו כולם על הנסיעות שעשיתי למרות שלא שילמתי עליהם על מנת לקבל שכר הוגן יותר? והאם זה שונהלחץ לתשובהלשאלות נוספות בעובד ומעביד (ישיבת בית אל)

    15:00 | 05/07/2019 | ב' תמוז התשע"ט
  • ירח וכוכבים מודבקים בתקרה

    מאת הרב שמואל אריאלשאלה:הדבקתי לילדה ירח וכוכבים בתקרה מעל למיטה כי אמרה שזה מרגיע אותה , האם מותר לקיים או שצריך להסיר אותם לפי ההלכה ?לחץ לתשובהלשאלות נוספות בעבודה זרה, פסלים ותמונות (ישיבת בית אל)

    12:00 | 05/07/2019 | ב' תמוז התשע"ט
  • בהמשך לתשובה הרב

    מאת הרב חיים שרייברשאלה:בהמשך לשאלה, אני יתום מאימי. (כבר לאחר תום שנת האבל) מה לגבי אמירת קדיש על ישראל לאחר לימוד/שיעור תורה? ומה לגבי קדיש יהא שלמא (לפני עלינו לשבח) במנחה וערבית (כשאין אבל במניין) אודה מאוד למקורות יישר כחלחץ לתשובהלשאלות נוספות בקדיש (ישיבת בית אל)

    10:00 | 05/07/2019 | ב' תמוז התשע"ט
  • הדלקת נרות שבת בסעודה משותפת

    מאת כולל הלכה בית אלשאלה:שלום כבוד הרב, אנחנו גרים ביישוב קטן, ולעיתים אנו אוכלים סעודת ליל שבת משותפת לכלל היישוב בחדר האוכל. לעיתים הסעודה מתאחרת ועד שאנו חוזרים הביתה הנרות כבר כבים, היכן כדאי להדליק את הנרות?לחץ לתשובהלשאלות נוספות בהדלקת נרות (ישיבת בית אל)

    10:00 | 05/07/2019 | ב' תמוז התשע"ט
  • ברכות - (הרב אברהם יוסף)

    שלום כבוד הרב אשתי (מוצא אשכנזי) נוהגת לברך על בגד חדש שהחיינו ולאחר מכן מלביש ערומים, האם זה מה שצריך לעשות או רק לברך שהחיינו ? תודה ושבת שלום... (מורשת)

    09:00 | 05/07/2019 | ב' תמוז התשע"ט
  • העברת צ’ק חוזר להוצאה לפועל

    מאת הרב יהודה אודסרשאלה:אני בעלים של צינג, חזר ללקוח צ'ק בסכם גבוה. ניסיתי להגיע להסדר, הוא אינו מעונין או אינו יכול. האם מותר לי לפנות להוצאה לפועל?לחץ לתשובהלשאלות נוספות במיסים וחוקי המדינה (ישיבת בית אל)

    20:00 | 04/07/2019 | א' תמוז התשע"ט
  • אמירת קדיש לאחר תום שנת אבל

    מאת הרב חיים שרייברשאלה:שלום רב. אבקש לדעת מה הדין לענין אמירת קדיש ליתום לאחר שנת האבל (לא ביארצייט). א. האם בתפילה שבה אין אף אחד שאומר קדיש יהא שלמא / על ישראל צריך או יש עניין ליתום לומר קדיש זה? ב. מה לעניין קדיש “על ישראל” לאחר שיעור תורה? ג. האם יש הבדל בעניין זה בין אשכנזים לספרדים? אודה מאוד לקבלת מקורות לפסיקה בעניין.לחץ לתשובהלשאלות נוספות בקדיש (ישיבת בית אל)

    19:00 | 04/07/2019 | א' תמוז התשע"ט
  • היחס לגויים ולעבדים

    מאת הרב חיים שרייברשאלה:המשנה בגיטין אומרת שהכותב גט לאישתו על יד עבדו או על קרן השור צריך לתת את העבד או את השור לאשה כדי שתהיה מגורשת, ושואלת הגמ כא. בשלמא יד של עבד אי אפשר לחתוך לכן צריך לתת גם את העבד, אבל קרן של השור למה לא נחתוך את הקרן וניתן, ומתרצת... רש"י בע"ב מסביר למה אי אפשר לחתוך את היד של העבד כי הוא שיך במצוות כאשה וגם שהתורה אמרה שהוא יוצא בחבלה משמע שלא שלא רשאי לחבול בו... ע"כ. שאלת היא רק בגלל שהוא שיך במצוות או שהוא יוצא בחסרון אברים, לא שיך לחבול בו ?! מה אם זה שהוא בן אדם ? ולמ"ד צער בעל חיים דאורייתא שכך גם הלכה, אין לומר ק"ו מה אם לבעל חיים יש איסור לצער ק"ו לאדם ? (והאם זה משנה אם שומר שבע מצוות בני נח) וכן במשנה בגיטין שמניחין גויים לקחת מתנות השדה מפני דרכי שלום. רק מפני דרכי שלום ? וכן בעוד הרבה מקומות, צדקה לגוי? גזל הגויי? בעצם השאלה האם המוסר היהודי הטוב הרחום שצוונו ללמוד מהקב"ה, לא שיך לגבי האדם באשר הוא אדם ?לחץ לתשובהלשאלות נוספות בשאלות כלליות (ישיבת בית אל)

    19:00 | 04/07/2019 | א' תמוז התשע"ט
  • האם לבישת ציצית ללא גופיה נחשבת בזיון?

    מאת הרב משה ליב הכהן הלברשטטשאלה:האם תוכל לפרט קצת יותר, לגבי מה ייחשב דרך לבישת ציצית שמראה זלזול בתשמיש המצווה? אני חדש בלבישת ציצית בעצמי וחיפשתי אונליין (אין יהודים אחרים בסביבה בטווח של עשרות קילומטרים) מהי הדרך הטובה ביותר לכבס אותם ונדהמתי לגלות שכל אתר אומר שיש צורך ללבוש גופייה מתחת הבגד כדי למנוע נגיעה בעור שלך! זה היה האתר הראשון לומר אחרת, ואם כי המקור נראה ללא רבב, אני אעריך אם תוכל להמשיך ולהגדיר מה ייחשב בזיון. אני צובר כוח ומשמעות רבה מקיום מצווה זו ונחרדתי לגלות שלמרות הזהירות הראשונית שלי, יתכן שעשיתי דבר מאוד שגוי. אולי זה מומלץ במיוחד אם יהודי יודע שהוא יזיע הרבה באותו יום, כדי למנוע טינוף מוגזם? אבל אז, היו כמה בחורים שהתפארו שמעולם לא כבסו את הציציות שלהם, שנראה מנוגד לא רק למשפט שהם אמרו, אלא גם לראייתי האישית את המטרה הקדושה של הבגד. אני מקווה שאתה מבין את הבלבול שלי בנושא, אעריך מאוד את עזרתך עם היבט זה של חיי היהודיים הצומחים. [הערה: למרות חוסר ההבנה שזה מציג והבידוד הכללי שלי, אני רוצה שתהיה סמוך ובטוח ששני הורי יהודים וכו' כמה דורות אחורה מפולין. נושא נוסף שאני נתקל בו בזמן גלישה באינטרנט הוא גויים שמחפשים תשובות לשאלות שאינן נוגעות להם ולא הייתי רוצה לגרום לך להרגיש שלא בנוח בכך שאתה מסביר את ההלכה לאדם לא ידוע]. השאלה נשאלה בעקבות השו"ת הבא: ציצית ללא גופייה: שאלה: האם ניתן ללבוש ציצית ללא גופייה? תשובת הרב יהונתן בלס: למרות שאדם אינו רשאי ללבוש ציצית באופן שנראה כמבזה אותם, לבישתם סמוך לעור אינו נחשב כבזיון (שאלת שלמה א; קדושים תהיו). לחץ לתשובהלשאלות נוספות בציצית (ישיבת בית אל)

    18:00 | 04/07/2019 | א' תמוז התשע"ט
  • שאלות בסוגית שומרים ופקדון

    מאת הרב משה ליב הכהן הלברשטטשאלה:שאלות על שומרים / פקדון שלום! יש לי שתי שאלות על דיני פקדון. הראשון נוגע לשואל שמקבל תשלום, והשני לשומר חינם שמשלם. תודה רבה על הזמן שלך! שאלה ראשונה: הסוגיה של שאלה לרבעה (בבא מציעא צו.) משמע ששאלה בהיקף מצומצם מאוד, כל עוד זה בשימוש נורמלי (לפי רש"י, ואפילו מעבר לנורמלי, לפי המהלך של הרמב"ם), מהווה שאלה לכל דבר וענין. מה בדבר פריט ששומר שכר בדרך כלל היה שומר תמורת כ100$. שווי השימוש של חפץ זה למסגרת זמן מוגבל הוא 5$. הנפקד והמפקיד מסכימים שהנפקד יכול "לשאול" את החפץ לשימוש בתוך מסגרת הזמן המוגבל, ובנוסף לאותו שימוש הנפקד יקבל 95$. אנחנו יכולים לעורר את השאלה בשני המקרים, כאשר הנפקד פונה למפקיד לגבי העסקה ומשתמש בלשון שאלה ("השאל לי ושלם לי"), או כאשר המפקיד פונה לנפקד ("אני אשלם לך על השמירה: 95$ ואתה יכול להשתמש בו במסגרת מוגבלת). יש יסוד חזק של שאלה, בכך שיש קניין לשימוש, עם זאת, שואל הרי "כל הנאה שלו" אשר ללא ספק אינו המקרה כאשר הנפקד מוסיף תשלום לשאלה, משום שהתשלום מעיד שהוא צריך מישהו שישמור את החפץ. יש אולי אפילו רמז של שכירות, בכך שהנפקד יכול היה לקבל 100$, אבל, במובן מסוים, שילם 5$ עבור הזכות להשתמש בחפץ. מה דינו של נפקד כזה? שאלה שניה: שומר חינם שמשלם. מהסוגיה של לרעות בה (גם ב-צו.), תרחיש אשר גם הופך את הנפקד לשואל (אבל יתכן שלא בבעלים) או להסתפק אם הוא נהיה שואל, לכאורה נראה שיש משמעות חזקה ששומר שאין לו רשות להשתמש בחפץ, ואין קניין כזה, לא יוכל לפעול באופן כזה, לפחות לא בגלוי. לכן לא אשאל לגבי שומר חינם שעשוי לחפוץ לשלם עבור האפשרות להסתובב בעיר ולגרום לאנשים לחשוב שהוא הבעלים של החפץ. מה עם אדם שמוכן לשלם לאדם חשוב עבור הזכות לשמור על הפיקדון של האדם חשוב בלבד. כל מה שהוא רוצה לעשות זה שלאחר שהשמירה הושלמה, הוא יספר לאנשים שהוא היה שומר עבור פלוני. האם התשלום מטעם השומר מציין שהוא הרוויח מהפיקדון ולכן זה הופך אותו לשומר שכר, למרות שאין תועלת ישירה, ואין רווח כלל במהלך השמירה? המקרה היחיד של שומר חינם שמשלם (סוג של) שאני יכול לחשוב עליו הוא בתרחיש גברא גוצא / גברא ארוך בהשוכר את האומנין (פב.), לפי כמה ראשונים (כמו חידושים המיוחסים לריטב"א), הלומדים שמכיוון שהגברא ארוך לא צריך את הבגד של הגברא זוטא, גם אם הגברא ארוך לובש את הבגד של הגברא זוטא לאחר החליפין, הוא אינו שואל (לכאורה, במסגרת שיטה זו, הוא שומר חינם - לאחר שעשה לשני טובה, הוא רק היה צריך ללבוש משהו). במובן מסוים, הגברא ארוך הוא שומר חינם ששילם (על ידי השאלת בגדו, שהיה נחשק על ידי הגברא זוטא), ובכל זאת הוא נשאר שומר חינם, מכל מקום זה לא צריך להשפיע על המקרה שלנו, שבו השומר החינם בבירור חשק בחפץ, אם כי עבור הנאה עקיפה. שם, הגברא ארוך היה מעדיף לא לעשות את העסקה כלל. אז מה הדין במקרה ההיפותטי? תודה רבה! לחץ לתשובהלשאלות נוספות בשאלות פרטיות בסוגיות שונות (ישיבת בית אל)

    18:00 | 04/07/2019 | א' תמוז התשע"ט