ספר חדש: באר שחת

פורסם: כ"ז שבט התשע"ח | | 07:32 ע"י: מערכת בבא קמא
באר שחת.
באר שחת. צילום: עטיפת הספר.
בימים אלה יצא לאור, בהוצאת ידיעות ספרים, ספרו של עו"ד ד"ר חיים שיין "באר שחת- המקורות ההיסטוריים של השחיתות הישראלית". הספר מתמודד עם השאלה מדוע בישראל יש גילויי שחיתות בהיקף נרחב ומה הדרך להתמודד עם התופעה.

השחיתות במדינת ישראל מדאיגה ומטרידה. כמעט מדי יום האזרחים נחשפים לגילויים חמורים של שחיתות במוסדות השלטון: בממשלה, בכנסת, במשטרה וברשויות המקומיות. הדברים הגיעו לידי כך שהשיח הרווח בישראל הוא על תרבות של שחיתות שהיא מעין גזירה משמים שאין מה לעשות נגדה. האומנם?

המקורות ההיסטוריים של השחיתות הישראלית.
המקורות ההיסטוריים של השחיתות הישראלית. צילום: עטיפת הספר.

באר שחת הוא מסע אינטלקטואלי והיסטורי אל עולמה של החברה היהודית המסורתית, שדרכו נעשה ניסיון להבנת הסיבות לזלזול בטוהר המידות בחברה הישראלית של ימינו. הספר מתחקה אחר אורחות חייה של הקהילה היהודית, מתעמק בכתביה ההלכתיים וההגותיים ומחלץ מהם תובנות חדשות ומפתיעות בנוגע לצרכיה הקיומיים שדחקו בה להקל ביחס לשוחד של שליטים ואנשי דת בעלי השפעה, בעיקר באירופה.

חשיבותו של באר שחת באה לידי ביטוי בהיותו מדריך רעיוני וחינוכי למלחמה בשחיתות ולעקירתה מהתרבות העכשווית. הספר משרטט חזון ציוני חיוני הדורש לשים קץ לגילויי ההבנה והסובלנות לפגיעה בטוהר המידות, כדי לכונן כאן חברת מופת.

ד"ר חיים שיין, רב, עורך דין ומרצה לפילוסופיה של המשפט. נכה צה"ל ממלחמת יום כיפור, מלחמה שבה גילה את הסכנות המשחרות לפתחה של החברה הישראלית עקב זחיחות דעת, כשל מנהיגותי ואובדן ערכים. בין ספריו: "מדינת היהודים שלב הסיכומים – הרב עובדיה יוסף והנשיא אהרן ברק", "פילוסופיה של המשפט – עיון ישראלי", "אדם חברה ומשפט בהגותו של רבי עובדיה ספורנו", "אור חדש" – עיונים בהלכה ובפרשיות השבוע (שני כרכים), "ולא נעזבנה" – איסור הירידה מארץ ישראל בספרות ההלכה ו"על הצדק במשפט".