חוות הפרפרים בצפון

פורסם: כ"ט אב התשע"ד | | 18:54 ע"י: בבא קמא
חוות הפרפרים
חוות הפרפרים צילום: יח"צ
חוות פרפרים חדשה נפתחה בתחילת החודש במעיין צבי שליד זכרון יעקב. המתחם המיוחד מרושת ומלא במאות פרפרים ממיני ארצנו, המעופפים סביב ללא הפסקה.

האורחים מקבלים הזדמנות נדירה להכיר מקרוב את הפרפר, לראות את כל שלבי התפתחותו - מהולדתו כביצה, דרך גדילתו לזחל, הפיכתו לגולם ויציאה לחופשי כפרפר מרהיב, בכל מיני צורות, גדלים וצבעים, השותה צוף וחי חיים קצרים למדי (משלושה ימים ועד שלושה שבועות, תלוי בסוג).

בחווה, הפרפרים לא מפחדים מהאנשים ואין כל בעיה לראות אותם בכל מעשיהם ותעלוליהם - שהרי מי שחי שבוע אין לו זמן להיות ביישן. במהלך הביקור יכירו המבקרים פרפרים מסוגים שונים ואת חלקם יוכלו להאכיל במיץ ייחודי במו ידיהם.

מטרת הביקור בחווה היא ליצור חיבור בין האדם לפרפר - אחד היצורים המעניינים בעולם. בנוסף למפגש המיוחד עם הפרפרים ייהנו הילדים גם מסדנאות יצירה במקום.

חוות הפרפרים.
חוות הפרפרים. צילום: בבא קמא

איך הוקמה?

את חוות הפרפרים הקים אילן בן יוסף- מבודדי מגדלי הפרפרים בארץ: תחום מרתק מבחינת העיסוק אך מסובך ביותר במובן החקלאי-ביולוגי. בן יוסף עבד בתור מדריך טיולים לאחר שירותו הצבאי, אך במהרה הבין ששם לא מצא את ייעודו. באחד מטיוליו הגיע לחוות דבורים שם למד על תהליך ייצור הדבש וחיי הדבורה. אילן מיד התמלא התלהבות אבל החליט לחפש כיוון אחר משום דבורים אינן ידידותיות למבקר ואי אפשר לגעת בהן. לאחר שהתלבט וחשב על זבובים וצרעות, הגיע למסקנה שבפרפרים טמון הפוטנציאל הגדול ביותר. לאחר שיטוט החל אילן ללמוד על הפרפרים ועל חוות הגידול השונות ברחבי העולם. ב-2006 החל לגדל פרפרים בעצמו וכעת מרחיב את פעילותו בפתיחת חוות הפרפרים במעיין צבי.

מאיפה הפרפרים?

הפרפרים מהארץ - חלק מרכזי מעבודתו של בן יוסף הוא לצאת באביב, מצוייד ברשת ולתפוס נקבות, המטילות ביצים ומביאות לחווה את הדור הבא של הפרפרים. בחלק מהמקרים דואג בן יוסף לשתול את אותם הצמחים עליהם נוהגות הנקבות להטיל את הביצים. בנוסף לכך מוצא את הזחלים מהם מתפתחים הפרפרים.

איזה סוג?

לבנין הכרוב, לבנין הצלף, לבנין הצנון, לבנין הכסיה, זנב סנונית, לבנין משוייש ודנאית הדורה. בימים אלו נמצאים בחווה בעיקר שני המינים האחרונים.

מהי הפעילות בחוות הפרפרים?

מתן הסברים אודות הפרפרים, הצמחים סביבם הם נמצאים ועוד. המבקרים מקבלים הצצה לעולם אחר: למרות שמדובר במקום סגור בעל תנועת אנשים גדולה, הפרפרים לא מביעים פחד מבני אדם או יותר נכון לא מתייחסים אליהם כלל. כך אפשר לראות את כל הפרטים המעניינים והעסיסיים של חייהם - חיזור, מריבות בנים, הזדווגות, הטלות ביצים, בקיעת זחלים, הגחת פרפר מהגולם ועוד. במהלך הביקור יזכו המבקרים להאכיל את הפרפרים מקצה אצבעותיהם.

 

זנב סנונית מדברי.
זנב סנונית מדברי. צילום: בבא קמא

מה עוד?

חוות הפרפרים היא לא רק אטרקציה למבקרים אלא גם לטורפים. אילן מסביר כיצד מיד עם פתיחת המתחם מצא כחמש זיקיות מטפסות על הרשת ומנסות להכנס על מנת לטרוף את הפרפרים. לאחרונה גילה משפחת זיקיות שנולדה ממש בתוך המתחם. חור שהתגלה ברשת נוצר כנראה על ידי גירית רעבה וכנימות מכרסמות את הצמחים. כמובן שריסוס קונבציונאלי לא בא בחשבון שכן הוא עלול לפגוע גם בפרפרים ולכן אילן מחפש פתרונות ביולוגיים כמו פרות משה רבנו שאוהבות כנימות. על מנת להאבק בנמלים שאוהבים גם הם את האוכל של הפרפרים אילן צד כארבעים ארינמלים ושחרר אותם בשטח על מנת שיתפסו נמלים. 

טל' ליצירת קשר: 050-2100613
מחיר כניסה: 25 ₪.
www.butterflyfarm.co.il