מוסיקה יהודית בפסטיבל "צלילים במדבר" ה-16

פורסם: כ"ה חשון התשע"ד | | 21:26 ע"י: מערכת בבא קמא
יונתן רזאל.
יונתן רזאל. צילום: יח"צ.
יום למוסיקה יהודית בפסטיבל "צלילים במדבר" ה-16 במרכזו מופע משותף ליונתן רזאל ואנסמבל 'מיתר', בו מתארח אהרון רזאל

פסטיבל צלילים במדבר ה-16 יתקיים כמידי שנה בחנוכה במרכז בן גוריון בקיבוץ שדה בוקר.
לראשונה מקדיש הפסטיבל יום למוסיקה יהודית לדורותיה, זו המסורתית וזו הנוצרת כיום בארץ.

יום חמישי, 28 בנובמבר, יוקדש ברובו להיבט היהודי של המוסיקה שנעשית בארץ, במרכזו מופע של יונתן רזאל ואנסמבל 'מיתר', המארחים את אהרון רזאל.

את היום היהודי יפתחו נגני אנסמבל 'מיתר' בכיתות אומן. אנסמבל מיתר מקדיש עצמו למוסיקה חדישה מקומית ובינלאומית, וזוכה בשנים האחרונות להצלחה גדולה בארץ ובעולם. הנגנים יערכו מרתון, בו הם מנגנים ומקליטים יצירות חדשות פרי עטם של יוצרים צעירים באולפן פתוח. הקהל מוזמן לבוא ולהקשיב לחזרות ולהקלטות, הנערכות כאולפן חי.

לאחר מכן, יעלה מופע מוסיקה תיאטרון מקורי עם שלישיית 'עתר' והקריין בני הנדל עפ"י 'סיפור פשוט' של שמואל יוסף עגנון ו'דירה להשכיר' של לאה גולדברג. המופע משלב בין מוסיקה ישראלית מקורית של יחזקאל בראון ויצירות קאמריות רומנטיות של שוברט ודבורזק, ומלווה בקריאת הסיפורים, הנותנות פרשנות דרמתית ומקורית לטקסט הספרותי.
בכיכר הפסטיבל, תופיע להקת הבנות הוותיקה, "נשות חווה" במופע כליזמר סוחף, ארבע מוזיקאיות משובחות מנגנות מוסיקת נשמה יהודית, המשולבת בעיטורים, במקצבים ובהרמוניות מעולמות אתניים אחרים.

במרכזו של הערב, יונתן רזאל, מן הבולטים ביוצרים הישראלים הצעירים כיום, ישתף פעולה עם אנסמבל 'מיתר', במופע מיוחד ביוזמת הפסטיבל, בעיבודים חדשים שחוברו במיוחד עבור המופע. יונתן יארח את אחיו אהרון רזאל, מחלוצי הרוק החסידי, אשר יציג גם הוא כמה משיריו האהובים יחד עם אנסמבל 'מיתר' בעיבודים חדשים. 

יסגרו את הערב "שיבת ציון"- להקת רגאיי חסידי שכל חבריה חניכי ישיבות שנפגשו במהלך לימודיהם ובשירות הצבאי ועוסקים במוסיקת עולם ברוח יהודית. להקה שנולדה בין סמטאות צפת ורחובות תל אביב ומצאה את השילוב המושלם בין רגאיי ג'מייקני שורשי ובלקן עממי לבין מקורות יהודיים עם השפעות של רב שלמה קרליבך והרב קוק בתפילה הממלאת את העולם בשמחה, אהבה ושלום.

שש-עשרה שנה מביא פסטיבל 'צלילים במדבר' אל הבמה את המוזיקה הישראלית על שלל גווניה ואיכויותיה.  במהלך השנים שומר הפסטיבל על רמה אמנותית מבלי לאבד את הקשר עם קהל המאזינים ומהווה במה לכל הסגנונות והאמירות המוזיקאליות בישראל. מוזיקת כלי-זמר, רוק ישראלי, מוזיקה ערבית ומוזיקה אמנותית, מוזיקה לסרטים, מוזיקה בהשראת ספרות עברית, זמר עברי ומוזיקה תזמורתית קלאסית - כל אלה נפגשים ב'צלילים במדבר' ה-16.