פרס של מליון דולר לפיתוחים בחקר המוח

פורסם: ד' תמוז התשע"ג | | 08:05 ע"י: מערכת בבא קמא
טכנולוגיות מוח לישראל.
טכנולוגיות מוח לישראל. צילום: לוגו.
עמותת טכנולוגיות מוח לישראל מכריזה על עשרת המועמדים הסופיים המתחרים על מיליון דולרים במסגרת תחרות B.R.A.I.N הבינלאומית.

עמותת טכנולוגיות מוח לישראל (Israel Brain Technologies) הודיעה על עשרת המועמדים הסופיים למתחרים על 1 מיליון דולר בתחרות B.R.A.I.N.
(Breakthrough Research And Innovation in Neurotechnology)

בין המועמדים הסופיים חוקרים מובילים ממוסדות מובחרות בעולם, לצד חברות העוסקות בבעיות הבריאות הקריטיות בעולם הקשורות למוח. המועמדים הסופיים נבחרו מתוך עשרות פרויקטים שהגישו מועמדות מ-11 מדינות שונות ברחבי העולם.

הפרויקטים שעלו לשלב הגמר מייצגים הישגים פורצי דרך, בעלי פוטנציאל השפעה משמעותי על האנושות. עשרת המועמדים הסופיים הינם:

1. ד"ר חגי ברגמן, האוניברסיטה העברית בירושלים -  שיפור טכניקות גרייה מוחית עמוקה לטיפול במחלת פרקינסון, ותסמונות אחרות של הגרעינים הבאזאלים, הכוללות דכאון, התנהגות כפייתית, וסכיזופרניה.

2. ד"ר אדוארד בוידן – המכון הטכנולוגי במסצ'וסטס (MIT) - פיתוח טכניקות אופטוגנטיות  המאפשרות הפעלה של תאי עצב באמצעות אור, לצורך זיהוי אזורים רלוונטיים קלינית ולטיפול בהפרעות  של המוח.

3. צוות BrainGate  בראשותו של ד"ר ג'ון דונאהיו, אוניברסיטת בראון - פיתוח והדגמה של ממשק מוחי המאפשר לאנשים עם שיתוק לתקשר ולשלוט במחשבים ובזרועות רובוטית באמצעות המוח, על מנת לשחזר תפקוד שנעשה באמצעות הזרוע והיד. 

4. פרויקט משותף של החברות ElMindA ו- Soterix- שילוב של מיפוי ומדידת פעילות מוחית עם גירוי מוחי מוכוון, על מנת לאפשר טיפול אפקטיבי, ממוקד ומותאם אישית בכאב.   

5. ד"ר יצחק פריד, אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג׳לס (UCLA) - פיתוח קוצב מוח לטיפול בבעיות זכרון בשלבים מוקדמים של מחלת אלצהיימר והפרעות זכרון אחרות הכוללות טראומת ראש, אפילפסיה ושבץ.

6. חברת Inscopix  - פתוח מערכת הדמייה מוחית בעכברים המאפשרת לחוקרים לצפות במספר רב של נוירונים ובמספר עכברים במקביל ובכך לפתוח גישות חדשות ללימוד מחלות מוח וזיהוי טיפול.

7. חברת Insightec  - שימוש באולטראסאונד לניתוחי מוח ללא חיתוך וללא קרינה מייננת.

8. חברת Nano-Retina  - פיתוח רשתית מלאכותית המשתמשת במנגנונים טבעיים של העין על מנת להעביר תמונות למוח, ובכך לשחזר את הראיה לאנשים שהתעוורו כתוצאה ממחלות הרשתית.

9. ד"ר אנדרו שוורץ, אוניברסיטת פיטסבורג - שחזור תפקוד היד והזרוע לאנשים משותקים עי שימוש באותות מהמוח להפעלת זרוע מלאכותית.

10. צוות בראשותו של ד"ר פיליפ סטאר, אוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו (UCSF) - שיפור גרייה מוחית לטיפול במחלות מוח.
 

עשרת המועמדים הסופיים יציגו את פיתוחיהם החדשניים בכנס BrainTech Israel 2013, כנס ה-BrainTech הראשון של ישראל, שיתקיים ב-14-15 באוקטובר 2013 בהאנגר 11 תל אביב, ואז גם יוכרז הפרויקט המנצח במענק על סך 1 מיליון דולר. ועדת השיפוט הבינלאומית, שהורכבה לטובת התחרות, כללה חוקרים ואנשי תעשייה מהשורה הראשונה מהארץ ומהעולם, ביניהם חתני פרס הנובל אריק קנדל, דניאל כהנמן וברט סאקמן.
לפרטים נוספים אודות הכנס: http://conference.israelbrain.org

לדברי מירי פולצ'ק, מנכ"לית עמותת טכנולוגיות מוח לישראל "תחרות ה-B.R.A.I.N. היא דרכנו להכיר בהישגים פורצי דרך, לעודד ולתמוך בחוקרים וביזמים בתחום ה- BrainTech וכן להאיץ את הגעתם של פתרונות אלה לחברה. פרס מיליון הדולר יסייע לנו להביא את טכנולוגיות המחר כבר היום".

אודות עמותת טכנולוגיות מוח לישראל
עמותת טכנולוגיות מוח לישראל (Israel Brain Technologies) הוקמה בשנת 2011 בהשראת חזונו של נשיא המדינה, מר שמעון פרס, במטרה להציב את ישראל בחוד החנית של תחום הנוירו-טכנולוגיה.

העמותה פועלת לחיזוק שיתופי הפעולה בין גורמים פעילים בתחום הנוירו-טכנולוגיה בארץ ובעולם ומובלת על ידי חברי ועד-מנהל והנהלה ביניהם נמנים יזמי טכנולוגיה, אנשי תעשייה, נציגי מגזר ציבורי וחוקרי אקדמיה מובילים ביניהם שני חתני פרס נובל.

בעקבות ביקורו בישראל במרץ 2013 ופגישתו עם הנשיא פרס, השיק לאחרונה נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יוזמה בתחום הנוירו-טכנולוגיה בהיקף של 100 מיליון דולר. יוזמה זו, לצד פרויקט המוח האנושי של האיחוד האירופי (בהיקף 1 מיליון אירו), סייעה במשיכת תשומת לב בינלאומית על הפוטנציאל הטמון בחקר המוח לחולל מהפכה בעולם המחשוב ולפתור חלק מהבעיות הבריאותיות הקריטיות ביותר של האנושות.