סודו של הרבי

פורסם: כ"ה אייר התשע"ג | | 18:46 ע"י: מערכת בבא קמא
צילום: עטיפת הספר.
כיצד הפך הרבי מילובביץ' קומץ חסידים למעצמה אדירה, חוצה גבולות ויבשות? מה סוד הכריזמה של הרבי מילובביץ' שקסם למאות-אלפים ברחבי העולם? מי הוא הרבי בעיני מאמיניו ומי היה באמת?

 תשע-עשרה שנים אחרי פטירתו של הרבי מלובביץ', מנחם-מענדל שניאורסון, דמותו מעוררת עניין ציבורי גובר והולך. כיום, השפעתו והשפעת תורתו גדולות אפילו יותר מבחייו. בתוך שישים שנה מיום עלותו למנהיגות תנועת חב"ד נפרסו בהשראתו ברחבי העולם קרוב לחמשת אלפים זוגות שלוחים. אין כמעט ישראלי שאינו נעזר באחד מאלפי בתי-חב"ד הפועלים כמעט בכל מדינה.

הרבי מלובביץ' הוא דמות מרתקת ורבת ניגודים. אדמו"ר חסידי ועם זה בעל השכלה כללית רחבה, שאותה רכש באוניברסיטאות ברלין ופריז. אדם שזכה לתואר 'היהודי המפורסם ביותר בעולם', ובה בעת חי חיים צנועים ושמר בקנאות על פרטיותו. איש שהקים אימפריה של שליחים ומוסדות בעולם כולו, בעוד הוא לא יצא במשך עשרות שנים משכונת מגוריו בברוקלין. מנהיג שדאג כי שום יהודי לא יהיה בודד בליל הסדר, אבל הוא עצמו ערך את הסדר שלו, אחרי מות רעייתו, לבדו, בחדר עבודתו.

גם כיום שאלות רבות נותרו בלתי מפוענחות: כיצד הפך את קומץ החסידים שנותרו אחרי השואה למעצמה חוצה גבולות ויבשות? מה סוד הכריזמה שלו, שקסמה למאות אלפים ברחבי העולם? מדוע לא עלה לישראל ולא בא אליה אפילו לביקור? וכמובן, מה עומד מאחורי התסיסה המשיחית שהצית, שחוצה עד היום את חסידי חב"ד?

צילום: עטיפת הספר.

סיפור חייו מעורר עניין רב. תקופת חייו הראשונה, עד שנעשה רבי, נחשבה בעבר לוטה בערפל. הוא נולד באוקראינה, נחלץ מאימת הקומוניזם ללטביה ומשם עבר לברלין. עליית הנאציזם הובילה אותו לפריז, ולבסוף הצליח לברוח לארצות הברית. בשנים אלה הכיר את המגמות הרבות ביהדות אירופה, ורכש השכלה כללית רחבה, לצד ידע מקיף בתורה ובמחשבה היהודית לגווניה. אך מה בדיוק עשה באותן שנים? מדוע התרחק מעיני הציבור וחי כמעט בהתבודדות – על כך היו בעיקר שמועות ואגדות.

בשנים האחרונות נחשפו עשרות מסמכים חדשים והתכתבויות, השופכים אור חדש ואמין על קורות חייו בשנים האלה. מסמכים נדירים, רשימות שכתב לעצמו, מכתבים שקיבל ושלח, תיעוד רשמי של המדינות שבהן התגורר והמוסדות שבהם למד – כל אלה, עליהם נסמך סודו של הרבי, מתארים את נתיב חייו, ומסבירים את הבחירות שלו, את אופי המפגשים שלו עם אישים מגוּונים ואת דפוסי פעולתו.

הד"ר יחיאל הררי יצא למסע בעקבות הרבי מלובביץ'. הוא קיבל גישה לארכיונים שבהם שמורים המסמכים המתארים את קורות חייו של הרבי, ראיין ארוכות את מקורביו ואת מזכיריו האישיים, והעמיק בספרים המכילים את משנתו הרעיונית.

סודו של הרבי הוא פרי עבודת מחקר מעמיקה, שמנסה לפצח את חידת כוחו ואישיותו של הרבי. הספר מזמין את הקוראים למסע שבמהלכו ייחשף מי הוא הרבי בעיני מאמיניו ומי היה באמת. מסע שבמסגרתו מתברר כיצד ליטש הרבי את תורתו רבת-הפנים, ועד כמה השפיעה תורה זו על העולם היהודי בכללותו.

הספר מתחקה אחר קורות חייו של הרבי, מתאר את התהליכים שהובילו להתמנותו למנהיג השביעי של תנועת חב"ד, מספק הצצה אל אורח חייו וסדר יומו, ומנסה להבין את מקומה של אשתו, חיה-מושקא, בחייו כמנהיג, ואת טיב היחסים ביניהם.

עיקר החידוש בסודו של הרבי הוא בזווית הראייה המקיפה שהוא מבקש לספק לקורא על סוד קסמו. אותו סוד שהפך אותו ואת תורתו לבעלי משיכה רבה כל-כך בשישים השנים האחרונות. אותו סוד שגורם לאלפי חסידים ושלוחים ברחבי העולם לנהל דרך חיים ייחודית ולא שגרתית בעולם המודרני, דרך שיש בה מצד אחד חיבור מפתיע עם הציבור הרחב ועם חידושי הטכנולוגיה, ובה-בעת שמירה על אורח-חיים דתי וחסידי אותנטי.