"חמשת אבות הציונות" מאת בנציון נתניהו ז"ל

פורסם: ט"ו אייר התשע"ב | | 15:44 ע"י: מערכת בבא קמא
צילום: עטיפת הספר.

מהדורה שלישית לספר "חמשת אבות הציונות" מאת בנציון נתניהו ז"ל.

בנציון נתניהו, שהלך החודש לעולמו, היה מין ההוגים היהודיים החשובים בדורנו והשאיר אחריו קורפוס אדיר של מסות, מאמרים וכתבי הגות. המסות על אבות הציונות, שכונסו בספר זה, מסבירות את עיקריה של התורה הציונית, שופכות אור על פעולותיהם ועל הישגיהם של יוצריה, ומבהירות את דעותיהם על מצבו של עם ישראל בעולם, על מעמדו בארצו ועל שיטות הפעולה שעליו לנקוט כדי לגבור על הסכנות המאיימות על קיומו.

במבוא למהדורה החדשה מוסיף פרופ' נתניהו תיאור קצר על תרומתו של כל אחד מחמשת אבות הציונות ליצירתה של האידיאולוגיה הציונית – החל בפינסקר ובהרצל, שראו את עיקר תפקידה של הציונות בהשגת תמיכה מן המעצמות; עבור בנורדאו, שדרש להעלות לארץ תכף ומיד 600,000 יהודים; וכלה בזנגוויל, שהאמין שיש להרגיל את העם היהודי למלחמה במדיניות הבריטית, ובז'בוטינסקי, שהעניק לרבבות של צעירים בארץ ובגולה חינוך צבאי ולאומי כאחד והצית בהם את אש המהפכנות.

"היתה לי הזכות להכיר מקרוב את פרופסור בנציון נתניהו, שהלך מאיתנו אמש. שעות רבות ביליתי במחיצת האיש הגדול הזה בביתו שברחוב הפורצים בירושלים. כל רגע איתו היה מעורר השראה; הרגשתי שאני נמצא בחברתו של אחד מענקי הרוח היהודיים של המאה העשרים. יהי זכרו ברוך." דב איכנולד, מנכ"ל ידיעות ספרים.