חילונים אדוקים

פורסם: ט' אב התשע"א | | 19:46 ע"י: מערכת בבא קמא
לעצם החילוניות.
לעצם החילוניות. צילום: עטיפת הספר.

האם אימוץ ההשקפה החילונית פירושה הסתלקות מן המסורת הדתית? מה משמעות הדבר בתרבות הישראלית? ספר חדש בהוצאת יד בן צבי דן בדגם החילוניות שהתגבש בקרב הוגי הציונות הרוחנית ומראה כיצד הוא השתרש במחשבתם של אינטלקטואלים ישראלים.

"לעצם החילוניות", ספר חדש מאת גדעון כ"ץ בהוצאת יד בן-צבי, עוסק בזיקתה של החילוניות למסורת הדתית. נושא החילוניות מטריד במאה וחמישים השנים האחרונות את החברה היהודית, ומטריד באופן אינטנסיבי את החברה בישראל.

לא באופן פרובוקטיבי, אך בצורה נחרצת הספר יוצא נגד התפיסה המקובלת של החילוניות. הטענה המרכזית העולה מדפי הספר היא שבדיון על חילוניות וויתרנו מהר מדי על המסורת. הספר מציג את הבעיות בוויתור, ומציע אפשרות לשלב את המסורת היהודית כחלק מצורת החיים החילונית.
החילוניות כהשקפה שוללת את ההתגלות הניסית, ומדיחה את סמכותו של האל ככוח המעצב את חיי האדם. הספר עוסק בניגוד בין רציונליזם לאי רציונליזם לא כשאלה פילוסופית, כי אם כחלק מעיון באפשרויות החשובות לחברה הישראלית.

החילוניות המסורתית, זו המוצעת בספר, אינה מתרפקת על כוחות טרנסנדנטיים, אלא נסמכת באופן ממשי על כוחם של בני אדם. לצד זאת, היא שואפת לסגל את המסורת הדתית לצורת חיים חילונית ולא לשכתבה. כך יוכל החילוני להחזיק בשורשיה הדתיים של תרבותו כדי לבסס עליהם את חייו החילוניים.

חולשותיו של הדגם הציוני כפי שמציע הספר, טמונות בקרע התרבותי הכלול בו ובניתוקו מן החיים הפוליטיים. הספר מצביע על מודל המסורתיות שהציע שפינוזה כדגם עדיף על זה שהציעו אבותיה המייסדים של הציונות.

 

גדעון כ"ץ הוא חבר סגל במכון בן גוריון לחקר ישראל והציונות, באוניברסיטת בן גוריון בנגב. מחקריו בשנים האחרונות עוסקים בתרבות, מהיבטים פילוסופיים והיסטוריים.

לרכישת הספר יש לפנות להוצאת יד בן-צבי 02-5398833/4, bookstore@ybz.org.il