הסודות של מדבר יהודה

פורסם: ה' אדר א' התשע"א | | 14:57 ע"י: מערכת בבא קמא
הסודות של המגילות הגנוזות.
הסודות של המגילות הגנוזות. צילום: עטיפת הספר.
ספר חדש על התגלית הארכיאולוגית החשובה ביותר שנמצאה אי-פעם בארץ ישראל ומן החשובות ביותר שנמצאו אי פעם בעולם.

הספר "המגילות הגנוזות, קומראן והאיסיים" עוסק בתגלית הארכיאולוגית החשובה ביותר שנמצאה אי-פעם בארץ ישראל ומן החשובות ביותר שנמצאו אי-פעם בעולם. הגילויים באתר קומראן ובסביבתו הקרובה יצרו תחום מחקר חדש, והשפיעו עמוקות על מחקרים במגוון תחומים. הספר מתאר את הממצא – הכולל כ-900 מגילות שהתגלו ב-11 מערותיה של הקומראן. חלק מהמגילות נמצאו במצב השתמרות טוב ואלפים רבים מספור של קטעים קטנים, שרידים בודדים (חידתיים לעיתים קרובות) של מגילות. לשון רוב החיבורים היא עברית, מקצתם כתובים ארמית, ויש גם מעט קטעים זעירים ששפתם יוונית. תהליך הגילוי מראשיתו ועד ימינו נפרס על פני שנים ארוכות ולא חסר פרשיות מרתקות המזכירות לעיתים רומן בלשי.

יד בן-צבי מזמינה אותך לגלות את הסיפורים שהתגלו במגילות קומראן שבמדבר יהודה, את דרך גילויים לצד ההתחקות אחר קהילת האיסיים שחיה בחורבת קומראן. כת האיסיים נוסדה באמצע המאה השנייה לפסה"נ, קרוב לוודאי כתגובה לתפיסת הכהונה הגדולה בידי כוהנים לא ראויים, אלה שמינו המלכים הסלבקים או בית חשמונאי. האיסיים האמינו שחיי בני האדם נגזרו מראש ואין הם מסוגלים להחליט על דרכם. בנוסף, הם ראו עצמם כעדה כוהנית, והאמינו שבאחרית הימים הם עתידים להיות כמלאכים. חוקי הטהרה, למשל, הם כוהניים מובהקים. בנוסף, הם הראשונים אשר קבעו את השנאה כעקרון דתי והפנו אותה כלפי כל מי שלא השתייך לכת, והוגדר כ"בן חושך".

הספר המקיף האחרון בשפה העברית שנכתב על נושא זה התפרסם כבר לפני חמישים שנה, והוא ספרו של יגאל ידין. "אמנם זהו ספר מצוין שלא נס לחו, אבל אין כמעט מקצוע בעולם שאיננו דורש דיון מחודש לאחר שני דורות, מה גם שלעיני ידין היו מגילות אחדות בלבד, ובינתיים התפרסמו כ-900 מגילות וקטעיהן" אומר מחבר הספר, מגן ברושי שהיה שנים רבות אוצר "היכל הספר". "חשוב וגם מעניין לציין כי המסקנות אליהן הגיעו החוקרים בעשור הראשון למחקר היו נכונות, אבל ביובל השנים שעברו מאז התעשרו ידיעותינו מאוד".

"המגילות הגנוזות, קומראן והאיסיים",
בהוצאת יד בן-צבי; מחבר מגן ברושי; 128 עמ', 110 ₪

רכישות באמצעות כרטיס אשראי ניתן לבצע בטלפון: 02-5398833
או באמצעות דואר אלקטרוני: bookstore@ybz.org.il
(או בחנויות הספרים השונות - למחיר בחנויות יתווסף מע"מ)