הולכים אל הלא נודע

פורסם: כ"ב כסלו התשע"א | | 22:18 ע"י: מערכת בבא קמא
יד בן צבי
יד בן צבי צילום: צילומסך.
באיזה בית נולדה מדינת ישראל? כיצד ניסו הבריטים להיאבק במרד הערבי הגדול? ומה הקשר בין גודל חדר האמבטיה לאופי שכונתי? השכונות קריית שמואל ומרחביה בירושלים (לא מדובר בטעות, זו מרחביה ולא רחביה) תעמודנה באור הזרקורים באירוע השקה לספר "בין הפילבוקס לבית הנשיא" של ראובן גפני בהוצאת יד בן-צבי.

יד בן-צבי מזמין את הקהל הרחב להיחשף לסיפורן הנשכח, המפתיע ומעורר הגעגועים של שתי שכונות ירושלמיות קטנות – קריית שמואל ושכונת מרחביה שלא זכו מעולם לתשומת לב מרכזית בסיפור השכונות הירושלמיות. שכונות אלה נוסדו בשנות העשרים והשלושים, בשנותיהן הראשונות התגוררו לא מעטים מבני היישוב הישן החרדי של ירושלים, ובמלחמת העצמאות הפכו לשכונות ספר של ממש, בליבה היהודי של ירושלים המערבית.

בין הפילבוקס לבית הנשיא.
בין הפילבוקס לבית הנשיא. צילום: יד בן צבי.

אירוע השקת הספר "בין הפילבוקס לבית הנשיא" של ראובן גפני יכלול גם סיור בשכונות ולשמוע הרצאות מרתקות עליהן. בתכנית, סיורים בקריית שמואל ומרחביה – אתרים בעלי משמעות בקורות השכונות וירושלים כולה: בית וועדת האו"ם, הפילבוקס, בית מפקד השכונה בתש"ח, בתי הכנסת ועוד ועוד.
לאחר מכן, יד בן צבי מזמין את הציבור להדלקת נר חנוכה בצריף הנשיא ביד בן-צבי, ולשמוע הרצאות מרתקות. 

האירוע יתקיים ביום ראשון ה-05 בדצמבר 2010, כ"ח כסלו תשע"א, בשעה 17:15 בצריף הנשיא יצחק בן-צבי, אברבאנל 12, שכונת רחביה, ירושלים.

הכניסה לסיורים ולערב חינם. הסיורים מותנים בהרשמה מראש: 02-539822.

ד"ר יוסי שפנייר ידבר בנושא קריית שמואל כשכונת ספר במלחמת העצמאות  על מצבה של ירושלים היהודית בתש"ח, והפיכתן של שכונות מגורים שלוות, לכאורה, לשכונות המצויות בליבן של קרבות עקובים מדם. כמו כן, הרב ישראל גליס ידבר בנושא "שכונות או מושבות? ניסיונות התיישבות וחקלאות של היישוב הישן בירושלים" בנושא דמותה של קריית שמואל כיזמה התיישבותית וחקלאית של היישוב הישן בירושלים, גם על רקע יזמות נוספות ודומות שהתרחשו בראשית המאה העשרים ובמשך השנים. שייקה אל-עמי, מנהל מינהל קהילתי גינות העיר, ידבר על על משמעותה של "שכונה" בימינו.