האם הישראלים לא אוכלים חמץ בפסח?

פורסם: כ"ח אדר התש"ע | | 13:53 ע"י: מערכת בבא קמא
 זכרתם לקנות משחת שיניים לפסח?
זכרתם לקנות משחת שיניים לפסח? צילום: יח"צ

כמדי שנה, גם השנה מתפרסמים סקרים המראים שרוב הישראלים מקפידים על הפסח, אבל כמה ישראלים זוכרים להחליף את מברשת השיניים?

סקר דפוסי צריכה הקשורים בשמירה על כשרות בפסח מעלה נתונים מעניינים: רוב גורף של האוכלוסייה (78% ) לא יאכל חמץ בפסח.

ניתן לראות הבדל מעניין באכילת חמץ בין מבוגרים לצעירים: בעוד ש- 69% מקרב המבוגרים מעל לגיל 55 לא יאכלו חמץ בחג, בקרב הצעירים עד גיל 24 ישנו רוב מוחץ של 85% אשר הצהירו כי לא יאכלו חמץ.  עוד עולה מהסקר כי 74% מהמדגם יבצעו לקראת הפסח ניקוי יסודי להכשרת הבית (ושוב בקרב הצעירים 85% לעומת 68% בקרב המבוגרים), ואילו 54% מהמדגם מציינים כי הם מתכוונים לבער את החמץ.

נתונים כלליים העולים מן הסקר מצביעים על שמירה על מסורות נוספות כגון הוצאת חמץ מהבית (66% מקרב האוכלוסייה) והכשרת הכלים לפסח (61%), כאשר ניתן בברור לראות כי בקרב הצעירים ישנה הקפדה רבה יותר על שמירת מסורות אלו. מנגד עולה מן המדגם, כי רק 53% מודעים לכך שעל מנת לשמור על כשרות החג חובה להחליף את מברשת השיניים.
 

עוד מתייחס הסקר להרגלי ניקוי הבית של הישראלים לקראת החג:

74% ציינו כי הם מתכננים לבצע ניקיון יסודי לקראת הפסח, אך רק 41% הודו כי ינסו חומרים חדשים. ניתן לראות כי יותר נשים מתכננות להשתמש במוצרים חדשים (45%) לעומת גברים (37%), וכי יותר צעירים (50%) לעומת מבוגרים (34%).

עוד עולה כי מרבית האוכלוסייה (73%) ישתמשו במוצרי ניקוי ייעודיים – מוצר שונה לניקוי המטבח, האמבטיה, השירותים וכיוצ"ב.

לדברי מיקי גינסברג, מנכ"ל חטיבת קולגייט פלמוליב בקבוצת ש. שסטוביץ', יוזמת הסקר: "יש מתאם ברור בין ממצאי הסקר לנתוני החברה. על פי נתוני קולגייט, המודעות להחלפת מברשת השיניים לקראת הפסח הולכת וגדלה משנה לשנה, כאשר המכירות בחודש החג בלבד עומדות על כ-35% מסך המכר השנתי. המנהג והמסורת של ניקיון פסח וניקיון הבית מחמץ מתחזק משנה לשנה, מגמה אשר באה לידי ביטוי גם בנתוני המכירות ובדפוסי הצריכה. לדוגמא, בנוזלי כלים ובמוצרים לניקיון הבית יש גידול של עד פי 2 במכירות לעומת חודש רגיל".

הסקר נערך על ידי מכון ברנדמן עבור חברת קולגייט, בקרב מדגם המונה 500 גברים ונשים דוברי עברית בגילאי 12 ומעלה. מדגם ארצי, אקראי ומייצג.

 

המלצת בבא קמא: אתרים ומידע נוסף על פסח ועל מוצרים כשרים לפסח.