הפציעות הנפוצות ביותר בקרב בני הגיל השלישי

פורסם: י"ח כסלו התשפ"ב | | 11:08 ע"י: מדור פרסומי
הגיל השלישי
הגיל השלישי צילום: Noelle Otto
ככל שאנו מתבגרים, גופנו נעשה פגיע יותר לפציעות. העובדה הזו לא אמורה להפתיע אותנו. אחרי הכול, כל מערכות הגוף שלנו נתונות לשחיקה מתמדת וככל שהזמן חולף, ההשלכות לכך ייתנו את אותותיהן.

גורמים שונים הקשורים לגיל כמו בלבול, פגיעה בשיווי המשקל וחולשה בגפיים התחתונות, מגבירים גם הם את הסבירות לתאונות ופציעות בקרב מבוגרים. לעתים קרובות, פציעה חמורה בגיל כזה עשויה להיות בעלת השלכות מרחיקות לכת בכל תחומי החיים. לכן, חשוב שנייעד עבור מבוגרים הקרובים לנו תוכנית קבועה לשימור התפקודים ולמניעת פציעות. אלו כמה מהפציעות הנפוצות ביותר בקבוצת גיל זו.

כוויות

כוויות הן שכיחות מאוד בקרב קשישים ועלולות להיות להן השלכות קשות. ברוב המקרים, נגרמות הכוויות במהלך בישול בבית והן קשורות באופן הדוק להתדרדרות בתפקוד. כך למשל, עשויים מבוגרים המתמודדים עם ירידה בזיכרון לשכוח לכבות את הכיריים, או לגעת במחבת לוהטת ולשרוף את עצמם. חשוב שנמצא את האיזון הנכון בין שמירה על עצמאות הקשיש ובין הסיוע הנדרש כדי להבטיח שישמרו על ביטחונם האישי.

פריקת מפרק הירך

העצמות נוטות להיחלש עם הגיל, מה שמציב מבוגרים בסיכון גבוה יותר לפציעות בירך. בנוסף, טיפולים תרופתיים רבים האופייניים לגיל זה, פגיעה בראייה והתדרדרות שיווי המשקל מגבירים את הסיכונים לנפילות וברוב המקרים, עצם הירך היא הראשונה שתיפגע. שמירה על אורח חיים בריא יכולה לסייע באופן משמעותי במניעת פציעות מסוג זה. פעילות גופנית באופן קבוע וצריכה סדירה של סידן וויטמין D תפחית משמעותית את הסיכון.

פציעות בגב התחתון

על אף שפגיעות באזור הגב התחתון שכיחות בקרב כל קבוצות הגיל, הסבירות להן עולה משמעותית כשאנו מתבגרים. מניוונים בדיסק ועד לעיבוי רצועות הגב ודלקות מפרקים, מחלות רבות האופייניות לגיל השלישי עשויות להסב כאבי גב קשים. שמירה על משקל תקין והקפדה על אורח חיים פעיל, עם דגש על חיזוק שרירי הגב, יכולים לסייע במניעה. ככל שמדובר בכאבים קשים המגבילים את התנועה, חשוב לפנות לטיפול פיזיותרפי.

נקעים בקרסול

מבוגרים מזדקנים חשופים לסיכון גבוה יותר לפתל או לסובב את כפות הרגליים במהלך הליכה או התעמלות. כשמפרקי הקרסול נעים בפתאומיות באופן שמנוגד לטווח התנועה התקין שלהם, הדבר עשוי לגרום לפציעות מכאיבות. מתיחת רצועה ונקעים הם נפוצים מאוד בקרב קשישים ולעתים קרובות, הפחד מפני פציעות אלו גורם למבוגרים רבים להימנע מפעילות גופנית. חשוב להיוועץ בגורם מקצועי המתמחה בתחום כדי להתוות תוכנית פעילות גופנית מותאמת לגיל השלישי ולמצבו הספציפי של האדם המבוגר.

פעילויות גופניות שאינן מפעילות עומס רב על המפרקים כמו שחייה, אירובי מים, פילאטיס ויוגה יכולות לעשות פלאים עבור חיוניותו של האדם. התרגול יחזק את המפרקים, ישפר את שיווי המשקל ויחזק את חוסן הגוף. כל אלו הם גורמים משמעותיים במניעת תאונות ופציעות.

פגיעות ראש

נפילות, כאמור, הן שכיחות מאוד בקרב קשישים, מה שמעלה את הסיכוי לסבול מפגיעות ראש. לקשישים שחווים פגיעות ראש יש סיכון גבוה יותר לפתח מצבים כמו דמנציה ומחלת פרקינסון. חשוב שנפקח עין מתי נדרשים עזרים כמו הליכון או מקל הליכה ונדאג שהאדם הקרוב לנו יעשה בהם שימוש כדי להימנע מפציעה מסוכנת.

בין אם ישנה פציעה קיימת אם קיימים כאבים שעשויים להעיד על אחת, או אם חשוב לך להעניק לאדם הקרוב לך את כל הכלים כדי להימנע מתאונות ופציעות, טווח האפשרויות שלך הוא רחב מאוד. אימוץ אורח חיים בריא ושיתוף פעולה עם איש מקצוע המתמחה בשיקום לקשישים יסייע לך לשמר את מצבו הגופני של האדם לאורך שנים.