נופש בארץ במלון קיבוץ לביא

פורסם: ו' טבת התשע"ג | | 21:26 ע"י: בבא קמא.
מלון קיבוץ לביא.
מלון קיבוץ לביא. צילום: בבא קמא.

דווקא עכשיו זה הזמן לצאת לנופש בארץ כאשר המחירים ברצפה והנופים ירוקים מתמיד. ביקור במלון קיבוץ לביא.

חודשי החורף הם בדיוק הזמן לכל אוהבי הדילים והמבצעים למצוא מלון לשבת ולצאת לסוף שבוע של מנוחה. מצאנו את השלווה והמנוחה שלנו במלון קיבוץ לביא שבגליל. קיבוץ לביא משתייך לתנועת הקיבוץ הדתי ומונה כ-170 משפחות. הקיבוץ בנוי על ערכי השיתופיות הקיבוצית של פעם ועדיין מחזיק חדר אוכל, מכבסה, בתי ילדים יומיים רפתות ומבנים נוספים המשרתים את כל חברי הקיבוץ.

בנוסף לחקלאות ולרפת, הקיבוץ מתפרנס מהמלון השוכן בתחומו ונמצא בבעלותם המלאה של כל חברי הקיבוץ, עובדה שמלמדת על הקשר המאד חזק בין הקיבוץ והמלון. באופן טבעי, חלק גדול מעובדי המלון הם חברי קיבוץ, אך בנוסף החברים מתנדבים להעביר הרצאות לתיירים אורחי הקיבוץ כמעט בכל שפה. לעיתים אף מארחים חברי הקיבוץ תיירים מחו"ל בבתי הקיבוץ כחלק מההסברה. באופן כללי ניתן להגיד שהמלון מתפקד כשני מלונות נפרדים, מלון לתיירים במהלך השבוע ומלון לציבור הדתי בסוף השבוע. אופי האורחים כמובן משליך מיידית על אופי המלון. ההחלטה לשמור על קדושת ואווירת השבת אמנם אילצה את מנהלי המלון לוותר מראש על תיירים המעוניינים לשהות במהלך סוף השבוע במלון, אך גם מנעה את תנועת האוטובוסים והרכבים בקיבוץ בשבת ואת חילול השבת העקיף הכרוך בכך.

חדרי הדר - מלון קיבוץ לביא.
חדרי הדר - מלון קיבוץ לביא. צילום: בבא קמא.

בשונה ממלונות אחרים שהתארחנו בהם בשבת, במלון לביא אווירת השבת אכן מורגשת בכל מקום. גם לובי המלון, שביום יום רוחש וגועש בטלפונים ואנשים שבאים ויוצאים, רגוע במהלך השבת ואנשי הצוות עסוקים בסיפוק משחקי קופסא כמו טאקי ודמקה עימם משחקים חלק מהאורחים סביב השולחנות הפזורים. תרומה נוספת לאופי השבת היא העובדה שכל העובדים יהודים מלבד 'גוי של שבת' יחיד הנמצא למקרים מיוחדים בלבד. יצחק, מנהל המלון, סיפר כי העסקת עובדים יהודיים בלבד בשבת אינה דבר פשוט שכן יש לכך הוצאות נלוות היות שצריך לסדר להם חדרי אירוח ואוכל במהלך השבת וכן שכר של 150%. אגב, מדובר בעבודה מצוינת עבור סטודנטים שלומדים כל השבוע ורוצים להרוויח קצת כסף בסוף השבוע.

בביקורנו התארחנו בחדר מסוג 'הדר' הנמצא באגף החדש. החדר מרווח ומעוצב בצורה מודרנית וחמימה עם רצפות פרקט ויציאה לגינת דשא קטנה. החדרים במלון מוכנים לקליטת אורחים דתיים בשבת עם מפתחות רגילים ולא כרטיס מגנטי. האור, מלבד בחדר האמבטיה, כבה בשעה 23:00 ונדלק שוב בשעה 9:00 עם אפשרות להשארת מנורת שולחן דולקת. בנוסף, ישנו פטנט מיוחד באישור הרב אבינר המאפשר רחצה במים חמים גם בשבת - ואם במים חמים עסקינן, בסוף כל מסדרון קיימת עמדת קפה עם מייחם העומד לרשות האורחים לאורך כל השבת.

בשבת בריכת המלון כמובן סגורה, אך ביום שישי אפשר להגיע מוקדם ולהיכנס לבריכה המקיימת שעות נפרדות לגברים ולנשים. יום שישי הוא יום עמוס לעובדי המטבח במלון, מלבד הבישולים לחברי הקיבוץ ולאורחי המלון, המטבח מוכר גם אוכל מוכן לשבת לצימרים בצפון או למשפחות הגרות באזור. כל אחד יכול בדרך לחופשה בצימר לבצע עצירה קטנה בקיבוץ לביא ולאסוף אוכל לשבת ברמה גבוהה ובכשרות מהודרת. 

חדר הדר - מלון קיבוץ לביא.
חדר הדר - מלון קיבוץ לביא. צילום: בבא קמא.

השבת הוכנסה בהדלקת נרות שבת בלובי, לאחר מכן התפזרו האורחים בין שלושה מניינים המתקיימים באולמות השונים של המלון ומניין רביעי בבית הכנסת של הקיבוץ הנמצא כשתי דקות הליכה מהמלון. לאחר התפילה ירדנו לחדר האוכל של המלון שם חיכה לנו שולחן שמור. על אף המגבלות הקיימות בשבת, האוכל במלון מתהדר ברמה גבוהה ביותר. ההגשה בערב ובבוקר השבת הינה אישית כאשר ניתן לבחור ממבחר מגוון. יש לציין כי אורח הרגיש למאכלים מסוימים יכול להודיע על כך מראש ושף המלון ידאג עבורו באופן אישי למנה מתאימה ללא תוספת עלות. בנוסף, משפחות המקיימות אירועים במלון יכולות להרכיב תפריט ספציפי עבור השמחה שלהם.

על מנת להתגבר על חלק מבעיות חימום האוכל בשבת, נעשה במלון שימוש ניסיוני בהמצאה חדשה, ארון קירור שהופך לתנור ופועל על פי טיימר. הארון שפותח במיוחד לחימום מאכלים בשבת נמצא עדיין בשלבי ניסוי וייתכן שבכך ימצא הפתרון לחימום אוכל בשבת אף לפי השיטות המחמירות ביותר.

בשבת בצהריים ניתן להצטרף לסיור מודרך בקיבוץ היוצא מלובי המלון בשעה 13:00 בצהריים. הסיור עובר בין בתי הקיבוץ, בתי הילדים, פינת חי עם ארנבים, רפת הקיבוץ שבה ניתן לראות את החליבה והעגלים, מפעל ריהוט בתי הכנסת המפורסם של הקיבוץ וכן הצצה לנוף הגלילי הנשקף מהקיבוץ. אחר הצהריים הילדים מוזמנים לרדת ל"עולם הילד" – חדר משחקים עם בריכת כדורים, מיני ג'ימבורי, צעצועים ומשחקים.

נהנינו מאד מהשהייה במלון בשבת, האווירה של הקיבוץ, התחושה של הנופש וקדושת השבת החדירו בנו כוחות חדשים לקראת שבוע העבודה שהחל. בעינינו מלון קיבוץ לביא הוא בחירה טבעית לאירוח שמחות בשבת או לנופש.