1868 מסעדת גורמה כשרה בירושלים

פורסם: י"ח שבט התשע"א | | 23:29 ע"י: מערכת בבא קמא
1868.
1868. צילום: מיטל סולומון.

ישנן הרבה סיבות לעלות לירושלים. 1868 היא בהחלט סיבה מצוינת לבקר בבירה שהיא גם בירת הגורמה הכשר.

מסעדות גורמה כשרות אפשר למצוא בכל הארץ, אבל כדי ליהנות מהרמה הגבוהה ביותר חובה להגיע לירושלים שמתהדרת במבחר מסעדות שף נהדרות. את אחת מפסגות הגורמה הכשר אפשר למצוא ברחוב דוד המלך 10, מול המלון, 3 דקות מקניון ממילא הסמוך (3 שעות חניה חינם). בבית אבן היסטורי שנבנה בשנת 1868, מבין מבני האבן הראשונים שהוקמו מחוץ לחומות, שוכנת אחת המסעדות הכשרות הטובות בארץ, אם לא הטובה שבהן (ועל כך מעידים גם אחרים, למשל בכתבות על "עשרת מסעדות הגורמה הטובות בארץ"). המסעדה שנוסדה לפני כחצי עשור ונמצאת במבנה בן יותר ממאה, מקפידה להתחדש ברעיונות ומנות חדשות בתפריט. לפני כשנה הבעלות על המסעדה התחלפה. הבעלים החדשים יענקלה תורג'מן (שף המסעדה) ויוני ממן (מנהל), שחוו ולמדו קולינריה ברחבי העולם ועבדו ב- 1868 יחד, החליטו לקדם את חלומם ולרכוש את המסעדה ולדבריהם "להציג מטבח ירושלמי עכשווי באיכות הגבוהה ביותר" – ואכן, לדעתנו, הם מצליחים להשרות אווירה מוקפדת ולשמור על סטנדרט גבוה – בתפריט ובשירות.

אחת הסיבות להצלחת המסעדה היא האווירה המיוחדת שמשרה מבנה האבן האותנטי- עם חלונות מעוגלים, תקרה גבוהה, תאורה חמימה ואווירת אור נרות. אורחים מחו"ל יאהבו את המקום, אבל אנחנו ממליצים גם לנו המקומיים לבוא ולהרגיש קצת תיירים בעצמנו.

אל המסעדה הגענו בשעות הערב המוקדמות באחד מערבי החורף הקרים של ירושלים (אנחנו ממליצים גם לבדוק את תפריטי הצהריים, למי שרוצים לחתוך בתקציב וליהנות מחוויה בת שלוש מנות). הקדמנו את שאר הסועדים שהחלו למלא את המסעדה, מעט מפתיע בהתחשב בכך שמדובר בעוד סתם יום של חול. בתפריט החורף של המסעדה מתחילים כל הסועדים במנת לחם הבית (לחמנייה קטנה, עגולה ויפה) ואיולי פפריקה ולצידם הפתעה של פטה כבדי עוף ומעליו פרוסת בננה מקורמלת. אלו שימשו כמתאבנים נפלאים שריגשו וסיקרנו אותנו לקראת הבאות.

שקדי עגל חלב.
שקדי עגל חלב. צילום: מיטל סולומון

לקראת המנות הראשונות הייתה לנו התלבטות קשה. את התפריט קראנו כבר מראש באתר האינטרנט של המסעדה והיו לנו כבר תכנונים, אך המלצרית הפתיעה אותנו בספיישלים של היום: טורטליני לחי עגל על מצע של מחית סלק (שבעברית יקראו לה חמיצה, וסבתי הייתה מעדיפה לקרוא לזה בורשט), ומרק היום, שהיה מרק בצל סמיך שאל בישולו נוספה בירה שחורה ולצידו מאפה/לחם צימוקים טרי. כנראה שכוסית היין (קברנה סוביניון, טרה רוסה של תבור) הביאה את הפתרון ללבטים - פשוט להזמין את הנ"ל ולהוסיף שתי מנות ראשונות נוספות מתוך התפריט הרשמי: שקדי עגל חלב, בתערובת "ראס אל חנות" (תערובת תבלינים בניחוח המטבח המרוקני), קרם בצלים, פול ירוק ורוטב פלפלים שרופים (59 ₪). זו מנה שטעמה נע בין פשטות לתחכום, וזהו כנראה אחד ההקשרים הירושלמים המובהקים לתפריט (איברים פנימיים הם המנה הירושלמית האולטימטיבית). המנה הנוספת הייתה טרטר מוסר ים שמגיע בכוס מרטיני גבוהה לצד פלחי הדרים, כוסברה, קרם אבוקדו ויש שם גם וודקה, כך אמרו לנו (56 ₪). מנה מיוחדת ומרהיבה למי שלא מפריע לו לאכול דג נא. המנות הראשונות אינן משביעות ותפקידן כאן לעורר לנו החושים לקראת העיקריות, עם צבעים עזים וטעמים מגוונים.

פילה בקר.
פילה בקר. צילום: מיטל סולומון

בעיקריות בחרנו במנות הקלאסיות. סטייק אנטריקוט שעובר יישון במשך 28 יום ומגיע לצידו תרד מאודה, תפו"א אפוי "מהמדורה", איולי עשבי תיבול ומח עצם (135 ₪), מנה קלאסית, איכותית ומומלצת. המנה הנוספת הייתה פילה בקר על קונפי וקרם של ארטישוק ירושלמי, רוטב מח עצם וקברנה סובניון (146 ₪) שיוצרים תמהיל טעמים, אך עדיין מרגישים כל טעם בנפרד. במנה נתחי פילה קטנים המסודרים במעגל כמו מונומנט אבנים. המנה הייתה טובה ומוצלחת, אך קצת הפתיע אותנו סידור הנתחים הקטנים לעומת נתח פילה גדול קלאסי שלו ציפינו. ביחס עלות-תועלת, ניצח כאן האנטריקוט. קינחנו בקינוחים מוקטנים משלושה סוגים: סופלה שוקולד שבליבו מרשמלו מקורמל, גלידת סורבה וניל עם צימוקים ומנה מוקטנת של פחזנית קרם פטיסייר. קינוחים לא מתיפייפים שעושים בדיוק את מה שהם צריכים לעשות – לסגור ארוחה נהדרת בצורה מתוקה ונפלאה.

מסעדת 1868
רחוב המלך דוד 10 ירושלים
א-ה 12:00-15:00 | 18:00-23:30
שבת שעה לאחר צאת שבת עד 23:30
כשר בהשגחת רבנות ירושלים