הכירו את אנשי הרפואה החדשים

פורסם: ה' תשרי התשפ"א | | 08:24 ע"י: מדור פרסומי
מקצועות הרפואה החדשים
מקצועות הרפואה החדשים צילום: National Cancer Institute
עולם הרופאה מתקדם ואיתו גם מקצועות חדשים שלא היו קיימיים בעבר. מהם מקצועות הרפואה החדשים?
עולם הרפואה עובר בעשורים האחרונים שינויים מרחיקי לכת בזכות התפתחותה האדירה של הטכנולוגיה. עם השינויים צומחים מקצועות חדשים שלא היו קיימים עד כה. מקצועות אלו הולכים וצוברים תאוצה, ולפי ההערכות הביקוש אליהם רק ילך ויגדל בשנים הקרובות. על כך בכתבה שלפניכם. 
 
עולם הרפואה הוא עולם עשיר ויוצא דופן של מחקר, של פיתוחים טכנולוגיים, של ראייה בין-תחומית ושל למידה אינסופית. הכול למען מטרה אחת - שיפור אורח ואורך החיים, שהם למעשה הדבר הכי יקר לכל אדם בעולם. עם התפתחות הטכנולוגיה והאפשרות לשתף מידע באופן מהיר ביותר, מחד ישנם מקצועות שכבר אין בהם צורך, ומאידך נוצרים מקצועות חדשים שהופכים להיות לחיוניים בכל מערכת בריאות.
 
מהנדס ביוטכנולוגיה - מדפיס איברים
בעוד שבעבר הדפסת איברים הייתה בגדר מדע בדיוני, היום הרפואה מתקדמת בצעדי ענק לקראת מהפכה בתחום ההשתלות. לאחרונה כבר הודפס בארץ לב חי במסגרת האקדמיה. כך, מדפיס איברים הולך להיות מקצוע חשוב ונפוץ ביותר. תפקידו של מדפיס האיברים יהיה לא רק הדפסת תלת-ממד של חומרים ביולוגיים (bioprinting) אלא גם עיצוב ותכנון האיבר בהתאם לצרכי החולים.
 
מהנדס ננו-רפואה - עתיד טכנולוגי-רפואי זוהר
ננו-רפואה היא תחום מאוד מתפתח, שנמצא כבר בשימוש בבדיקות ובטיפולים מסוימים, אך הדרך עוד ארוכה - וזוהרת. הפוטנציאל הטמון בננו-רפואה הוא עצום. בטכנולוגיית הננו-רפואה מייצרים התקנים זעירים ביותר (בגדלים שניתן למדוד ביחידת המידה ננומטר, השווה למיליארדית המטר). המטרה היא לשלוח את ההתקנים האלו למקומות מסוימים בגוף כדי לטפל, לאבחן ואף למנוע מחלות מסוימות. כאמור, הנדסת הננו-רפואה עוד בחיתוליה, ונראה כי בעשורים הקרובים הביקוש למהנדסי ננו-רפואה רק ילך ויגדל. 
 
מנהל מערכות בריאות - ראייה כוללת
בנוסף למקצועות המתמקדים בתחומים מאוד ספציפיים, אחד המקצועות העולים והמתפתחים כיום הוא ניהול מערכות בריאות. מערכות הבריאות רק הולכות ונהיות מורכבות יותר. כך, כפי שכדי ליצור מוזיקה בתזמורת יש צורך במנצח, כך בעולם מערכות הבריאות יש צורך שיהיה מנהל מערכות בריאות, שירכז וינהל את שיתוף הפעולה הכולל בין כל המרכיבים של המערכת.
 
מנהל מחלה - תמיכה, ייעוץ ופיקוח
בשנים האחרונות החל להתפתח מקצוע חדש, שנועד למעשה לתווך בין החולים לבין המערכת המטפלת בהם. לעיתים קרובות, מערכות הבריאות הן גדולות וסבוכות, והאדם הפשוט אינו מתמצא בהן ועלול להרגיש אבוד, במיוחד אם הוא צריך גם להתמודד עם מחלה. כמענה למצוקה הגדולה הזו התפתח תפקיד מנהל מחלה, שתפקידו למעשה לוודא שהן החולה והן המערכת הרלוונטית ממלאים את חובותיהם. כך לדוגמה, מנהל המחלה דואג לכל העיסוק הבירוקרטי הנדרש מן החולה, ומקל עליו מאוד בתהליך קבלת הטיפול. כמו כן, הוא מלווה את החולה לאורך התהליך, מכיר את הצרכים הרפואיים שלו ודואג לכך שיקבל את כל הטיפולים הנדרשים. רוב מנהלי המחלה כיום הם רופאים ואחים, אך התחום הולך ומתרחב גם לאנשי מקצוע אחרים המקבלים הכשרה ייעודית.