גן לחינוך מיוחד – מה מיוחד בו?

פורסם: ט"ו תמוז התש"פ | | 01:35 ע"י: מדור פרסומי
BBC Creative
BBC Creative צילום: BBC Creative
מהו החינוך המיוחד ולמי הוא מיועד? מהם המאפיינים המרכזיים בו ובמה הוא נבדל מהחינוך הרגיל?
ילדים רבים בישראל ובעולם כולו עוברים תהליכי אבחון לפיהם נקבע אם ילמדו בחינוך רגיל או בחינוך מיוחד. החינוך המיוחד בגיל הרך הוא תחום רגיש ומורכב שנושאים רבים בו לוטים בערפל, ולעיתים יש מסך של אי ודאות וחוסר ידיעה לגביו. מהו החינוך המיוחד ולמי הוא מיועד? מהם המאפיינים המרכזיים בו ובמה הוא נבדל מהחינוך הרגיל?
 
מהו החינוך המיוחד ולמי הוא מיועד?
ניתן לאבחן את צרכיהם ויכולותיהם של ילדים בעזרת אבחון מקצועי, ובהתאם לכך לשבצם במסגרת החינוכית המתאימה להם. ביצוע אבחון מקצועי יכול לבוא כיוזמה של ההורים או כהמלצה של משרד החינוך או גורם חינוכי ספציפי שקרוב לילד ורואה בכך צורך. האבחון נעשה מטעמם של ההורים, ועם תוצאותיו הם ניגשים למחלקת החינוך שבאזור המגורים. שם מציעה המחלקה את האופציות הקיימות, מתוכן יוכלו הורי הילד לבחור את הגן המועדף עליהם. חינוך מיוחד לגיל הרך הינו חינוך המותאם לצרכיהם ויכולותיהם של ילדים, אשר אובחנו כמתאימים לחינוך המיוחד, והוא נותן מענה חינוכי על פי הצורך.
 
גני הילדים של החינוך המיוחד מיועדים לשכבות גיל הזהות לשכבות הגיל הלומדות בחינוך הרגיל, כלומר, גילאי 3 עד 6. במקרים חריגים, יכול הילד להישאר שנה נוספת בגן אם קצב התפתחותו וצרכיו מצדיקים זאת. בנוסף, גני הילדים של החינוך המיוחד מיועדים לילדים עם לקויות למידה, שאת  חלקן ניתן לאבחן כיום כבר בגיל הרך. קיימים סוגים רבים של גנים לחינוך מיוחד, כשהשיבוץ בהם נקבע לפי הצורך ובהתאם לסוג הלקות או הקושי שחווה הילד.
 
מהם השינויים הבולטים הקיימים בחינוך המיוחד לעומת החינוך הרגיל?
מעבר לסגנון הלימוד והמאפיינים הנוספים הקיימים בחינוך המיוחד לגיל הרך, ישנם כמה פרמטרים מרכזיים, המבדילים את החינוך המיוחד מהחינוך הרגיל. ראשית, ההתייחסות לילד ואל התקדמותו נמדדת ביחס לתוכנית הלימודים שעוצבה עבורו, בשונה מהחינוך הרגיל שם נמדד הילד ביחס לשכבת הגיל בה הוא לומד. בהתאם לכך, בחינוך המיוחד ניתן דגש על יחס פרטני ועל ליווי מקצועי, שמטרתם היא לקדם את הילד ולהביאו למימוש מרבי של כישוריו. כמו כן, שיטת הלימוד פועלת בצורה הדרגתית המותאמת ליכולותיו האישיות של הילד. כך ניתן להוביל את הילד להספק לימודי טוב יותר בהתחשב בהתקדמותו.
 
נוסף על אלו, קיימים הבדלים טכניים בין מוסדות החינוך השונים. הבדל מרכזי הוא גודל הכיתות. כמות התלמידים הלומדים בכיתה בחינוך המיוחד קטנה מאוד ביחס לכמות התלמידים הלומדים בחינוך הרגיל כך שכיתות בחינוך המיוחד ימנו בין שישה לעשרה תלמידים לכל היותר. כמו כן, יום הלימודים בחינוך המיוחד ארוך יותר מיום הלימודים בחינוך הרגיל וגם שנת הלימודים מסתיימת רק כחודש וחצי לאחר שנת הלימודים בחינוך הרגיל, בהתאם להוראות משרד החינוך.
 
מהם המאפיינים הבולטים הקיימים בחינוך מיוחד לגיל הרך?
גני החינוך המיוחד לגיל הרך מותאמים אישית ליכולותיהם ולצרכיהם של הילדים הלומדים בהם. עם זאת קיימים קווי מתאר כלליים המנחים את כלל גני הלימודים לחינוך המיוחד, וביניהם הפעלת תכנית לימוד משולבת, המותאמת לרמתם של התלמידים. כלומר, תכנית הלימודים לחינוך המיוחד מבוססת על תכנית הלימודים שבגני החינוך הרגיל, אך היא מעוצבת ומותאמת לתלמידי החינוך המיוחד. כך יוכלו תלמידי החינוך המיוחד לרכוש את הידע הנדרש על פי קצב ההתקדמות שלהם.
 
עוד מאפיין של הגנים לחינוך מיוחד הוא מספר אנשי צוות ואנשי חינוך ביחס למספר התלמידים בגן. ככל שיש יותר כוח אדם בגן, כך ניתן לדאוג לתלמידים בצורה אישית ופרטנית ולהתאים תכנית לימודים אישית לכל אחד. כמו כן חשוב לזכור שהלימודים בגן לחינוך מיוחד הם ללא עלות והתלמידים מגיעים אליו בהסעה ייעודית, גם היא ללא עלות.