צד ג' - הצד החיובי בביטוח דירה

פורסם: כ"ה סיון התש"פ | | 07:49 ע"י: מדור פרסומי
ביטוח תכולת דירה
ביטוח תכולת דירה צילום: Grant/Unsplash
כל אדם בישראל, אחראי באופן בלעדי על כל מה שמתרחש בדירתו. האחריות הזו כוללת בין השאר גם אחריות לפגיעה גופנית או פגיעה ברכוש.
כל אדם בישראל, אחראי באופן בלעדי על כל מה שמתרחש בדירתו. האחריות הזו כוללת בין השאר גם אחריות לפגיעה גופנית או פגיעה ברכוש. גם מקרה נפוץ כמו נפילה של שליח במדרגות הבית, עלול להוביל לתביעת נזיקין שעלותה עשרות ומאות אלפי שקלים. ביטוח צד ג' נועד להגן עליכם מפני תביעות מסוג זה, וכדאי מאוד לשלב אותו כחלק מכל ביטוח דירה. 
 
מי נחשב לצד ג'?
בדירה סטנדרטית בישראל מתגוררים בני המשפחה. בני המשפחה כמובן, אינם נחשבים לצד ג', מאחר והם חלק ממשק הבית עצמו. אם בביתכם עובדים אנשים באופן קבוע, כמו מטפלת או מנקה, גם הן לא נחשבות על פי החוק לצד ג'. הגורמים אשר נחשבים לצד ג', הם כל אדם אשר נוכח בדירה באופן לא קבוע, בין אם מדובר על אורח או על בעל מקצוע כמו אינסטלטור המגיע לביקור חד פעמי. צד ג' מתייחס לא רק לאנשים עצמם, אלא גם לרכוש האישי שלהם. אם אדנית נפלה מאדן החלון ונחתה ישירות על חלונה של מכונית החונה מתחת לבניין, מדובר בפגיעה בצד ג' לכל דבר, שתחייב את בעל הדירה בפיצוי הולם של בעל הרכב. 
 
פגיעות גופניות
התביעות האזרחיות המקנות את סכומי הפיצוי הגבוהים ביותר, הן התביעות הקשורות לאבדן כושר עבודה. אבדן כושר עבודה הוא למעשה פגיעה ביכולת ההשתכרות של האדם הנפגע, לעיתים למשך כל ימי חייו. במקרה שהאינסטלטור אשר החליק על המדרגות בביתכם שבר את שתי ידיו, יהיה עליכם בסבירות גבוה לא רק לממן את הטיפול הרפואי הדרוש לצורך שיקומם, אלא גם לפצות אותו על השכר האבוד בזמן זה. לעיתים, אבדן כושר העבודה הוא לכל החיים. במקרים אלו, אתם חשופים לתביעה על סכומים כמעט דמיוניים, של מאות אלפי ומיליוני שקלים, כתלות בשכר הממוצע של האדם הנפגע, באופק התעסוקתי שלו, ובגילו. שילוב של ביטוח צד ג' כחלק מכל ביטוח דירה הוא לכן לא רק מותרות. מדובר בביטוח אשר פוטנציאלית מגן עליכם מנזקים כלכליים גדולים לא פחות מהרס של הדירה עצמה.  
 
נזקים לדירות סמוכות שמקורם בדירה
ביטוח דירה רגיל, יפצה אתכם במקרה של פגיעות בדירה בשל אסונות שמקורם בתשתית הבית. כך למשל, הצפה משמעותית תזכה אתכם בתשלום על הזמנת בעלי המקצוע לצורך התיקון, ובמקרה שכללתם בביטוח שלכם גם ביטוח תכולה, גם בפיצוי על הרכוש שנפגע. ביטוח דירה אמנם יפצה אתכם על נזקים לדירה שלכם, אך אם הנזק פלש ופגע גם בדירות שכנות, הוא אינו מחויב בפיצוי בעליהן. אסונות רבים אשר עלולים לחולל הרס בדירה שלכם, כמו הצפה או שריפה, יכולים בקלות לזלוג ולזרוע הרס גם בדירות השכנות. אם השריפה למשל נובעת מקצר חשמלי שמקורו בדירה שלכם, יתכן מאוד שעדיין יהיה עליכם לפצות באופן עצמאי את הדירות השכנות אשר נפגעו גם הן. בחירה בביטוח צד ג' תבטיח שתהיו מוגנים מתביעות מסוג זה. 
 
נזקים שמקורם בחצר הבית 
לרוב, השליטה על המתרחש בין כותלי הבית עצמו היא מוחלטת, ומאפשרת פיקוח נאות על התשתיות בנכס, ועל הסיכון לפגיעה של מי שבא בשעריו. עם זאת, לבתים רבים בישראל יש גם חצר או גינה רחבת ידיים. אזורים אלו, אשר נמצאים הרבה פחות תחת עינו הבוחנת של בעל הבית, יכולים להיות בדיוק האזורים בהם תתרחש פגיעה בעוברים ושבים. כלב אשר גר בחצר הבית למשל, עלול לנשוך אורחים שפשוט הגיעו לבקר, או לחפור בורות שיגרמו לנפילה ופציעה. ביטוח צד ג' מגן עליכם גם מנזקים אלו, ומאפשר לכם ליהנות מחצר הבית בלב שקט.