למה חשוב לא לספר את שם התינוק לפני הברית מילה?

פורסם: י' סיון התש"פ | | 07:36 ע"י: מדור פרסומי
בחירת שם לתינוק
בחירת שם לתינוק צילום: pixabay.com
אחת האמונות הנפוצות בה זוגות רבים מאמינים היא עין רעה, ועל כן לא אומרים את שם התינוק לפני ברית המילה, אך ישנן גם סיבות נוספות. המאמר יפרט מדוע חשוב לא לספר את שם התינוק לפני ברית המילה.
הסיבות על פי היהדות
 
על פי היהדות שמות לבנים ניתנים רק במעמד ברית המילה. על פי המסורת ששמו של אדם הוא נבואה המגשימה את עתידו ובעלת משמעות. כאשר בנים נימולים זוהי מצווה וברכה המבוססת על הברית בין אברהם אבינו לאלוקים. עד הנימולות התינוק למעשה ערל ולכן לא קוראים לו בשם. מעבר לכך, בברית אמירת השם היא תוך כדי תפילה ושחזור הברית עם אלוקים: "אלוקים ואלוקי אבותינו, קיים את הילד הזה לאביו ולאמו, ויקרא שמו בישראל..."
סיבה נוספת היא שהתינוק הופך ליהודי רק כאשר הוא נימול ועד אז המצווה אינה שורה בגופו. גם כאשר אדם מתגייר עד שאינו עובר ברית מילה הוא אינו יהודי כיוון שלא קיים מצווה זו.
בניגוד לבנות שלא צריכות לעבור ברית מילה מכיוון שהתורה והקדושה שורה עליהן, הבנים שונים מהן בהיבטים הגופניים, הרגשיים והנפשיים ולכן לפי היהדות הם נימולים.
לעומת זאת, ישנם הסוברים שאם חלילה התינוק נולד חולה והברית לא מתקיימת במועד שלה, ניתן לקרוא בשם לפני הברית במעמד העלייה לתורה. ויותר מכך, כאשר זהו בן בכור ניתן לקרוא בשמו בעת פדיון הבן.
 
לא כדאי לריב עם החמות
 
יש לכם רשימת שמות לבנים או לבנות ואתם מתלבטים? את ההחלטה עדיף לעשות ביניכם עד לברית כדי למנוע מחלוקות עם בני המשפחה האחרים ובעיקר עם החמות. ההורים שלכם מתעקשים שתקראו לתינוק על שם הוריהם או שם אחר הנפוץ לאורך דורות שהוא פעמים רבות אינו מודרני לדור שלכם, ארוך מדי או לא לטעמכם? עדיף להרגיע את המשפחה ולהגיד שיש לכם כמה אופציות ואת הבחירה תעשו בברית. כך לא תכנסו לוויכוחים מיותרים או לשכנועים לשנות את שם הילוד.
 
עין רעה או דעה קדומה?
 
סיבות נוספות שהן אינדיבידואליות בקרב זוגות שונים עוסקות בעין רעה. מבחינתם אין לגלות את השם עד לברית כדי שלא יקרה משהו רע לילד. זוהי אמנם אמונה תפלה אך יש הדוגלים בה. ישנם גם זוגות שלא מעוניינים לגלות את השם כדי שלא "יגנבו" להם אותו במידה וחברים או בני משפחה אחרים גם מצפים לילד. ישנו גם רצון להישאר נקיים מדעות של אחרים. למשל שלא יגידו שהשם מתאים לבת ומעולם לא שמעו שכך קוראים לבן. מצד שני, אם תגלו את השם לפני הברית אולי תקבלו מידע נומרולוגי או אסטרולוגי לגבי השם וכך תדעו אם הוא מתאים לילדיכם או שתקבלו רעיונות נוספים שלא חשבתם עליהם.