יהדות פורטוגל – עבר, הווה, עתיד

פורסם: כ"ב שבט התש"פ | | 11:48 ע"י: מערכת בבא קמא
פורטוגל
פורטוגל צילום: trabantos
כיצד הגיעו יהודים לפורטוגל? מה עלה בגורלה של הקהילה הענפה וצאצאיה, ואיך קשורים כל אלו לזכאות לדרכון פורטוגלי? המשיכו לקרוא...
פורטוגל. עבר, הווה ועתיד.
פורטוגל. עבר, הווה ועתיד. צילום: trabantos
קורות העם היהודי הם סיפור של נדודים, תלאות והישרדות כנגד כל הסיכויים. סיפורה של יהדות חצי האי האיברי הוא מראה לחברה היהודית לדורותיה, לחוסנה מול הפרעות והגזירות שניחתו עליה, אשר מפנה זרקור לעבר מוצאנו ומורשתנו. כל ילד בישראל לומד מגיל צעיר על יהדות ספרד המפוארת והעשירה, תור הזהב והגירוש שהתרחש בסופו, אך סיפורה של יהדות פורטוגל מרתק לא פחות ובעל קשר הדוק ובל יינתק לזה של יהדות ספרד.
 
כיצד הגיעו יהודים לפורטוגל? מה עלה בגורלה של הקהילה הענפה וצאצאיה, ואיך קשורים כל אלו לזכאות לדרכון פורטוגלי? המשיכו לקרוא...
 
מבני-בית למגורשים
 
המסורת וההיסטוריה מעידות כי כבר בימי בית ראשון התיישבו יהודים בחצי האי האיברי. רובם התרכזו בספרד, בעיקר במרכזי הערים הגדולות – קורדובה, טולדו וסביליה. אך במקביל התפתחה גם קהילה ענפה בפורטוגל, ובמאה ה-12 כבר היו רובעים יהודיים שוקקים בליסבון, בבז'ה ובסנטרן. עדות להשתלבותם של יהודים בעמדות מפתח בפורטוגל ניתנת ממבט על חצרו של מלך פורטוגל במאה ה-13, אפונסו השלישי, שהורכבה מיועצים יהודים. המלך אף העניק הטבות מסחר ליהודים על מנת לחזק את כלכלת ארצו. אולם האידיליה של יהדות פורטוגל עמדה להתנפץ: עד המאה ה-13 השלטונות הצליחו לעמוד בפרץ ולמנוע מהתושבים לערוך פרעות ביהודים, אך מהמאה ה-13 ואילך החלה הסלמה ביחס אל יהדות פורטוגל. בעת המגפה השחורה הואשמו היהודים בהרעלת בארות המים וגרימת המחלה, והם חוו גלים של אנטישמיות. ועדיין, הגרוע מכל עוד היה לפניהם.
 
מקהילה ענפה לאנוסים – יהדות פורטוגל.
מקהילה ענפה לאנוסים – יהדות פורטוגל. צילום: JonShore
לאחר שנים של התנכלות ואנטישמיות, בשנת 1492 יצא צו מלכותי כנגד כל יהודי ספרד, המחייב את היהודים להתנצר או לעזוב את הממלכה. אלו שסירבו להתנצר נמלטו אל הממלכות השכנות, ביניהן פורטוגל. ערב גירוש ספרד חיו בפורטוגל כ-30,000 יהודים, ואילו לאחר הגירוש, קהילה זו הכפילה את עצמה למספר של כ-70,000 יהודים. כיוון שמלך פורטוגל הבין את ערכם הכלכלי הרב של היהודים בממלכתו, ליהודים אלו ניתן אישור רשמי מהמלך לשמור על יהדותם. 
אולם הסטטוס קוו החיובי לא החזיק זמן רב: חמש שנים לאחר גירוש ספרד נישא המלך מנואל הראשון לבתם של פרננדו ואיזבלה - המלכים הקתוליים שיזמו את גירוש ספרד - ומכורך הסכם הנישואים אולצו יהודי פורטוגל לעמוד שוב בפני אותה בחירה: להתנצר או לברוח על נפשם. מנואל הראשון לא רצה לוותר על קשריהם המסחריים והכלכליים של יהודי פורטוגל, ועל כן רבים מהם אולצו להתנצר בכפייה בעוד המלך חוסם בפניהם אפשרויות בריחה למדינות אחרות, עד שלבסוף, בשנת 1499, המלך אף אסר לגמרי את יציאתם מהמדינה. אנוסים אלו המשיכו לקיים את מצוות הדת בסתר, ועל כן, ב-1536 הוקמה האינקוויזיציה הפורטוגלית, שרדפה את האנוסים עד חורמה. בעקבות כך ברחו אנוסים רבים למושבותיה של פורטוגל מעבר לים, כמו גם לארצות ערב שבהן ישבו כבר פליטים יהודים מחצי האי האיברי, ושם חזרו לקיים את מצוות היהדות בגלוי.
 
המאה ה-19 - שיקומה של הקהילה
 
במשך מאות שנים היתה פורטוגל באופן רשמי חפה מיהודים, עד שבמאה ה-19 החלה הגירה לפורטוגל של יהודים דוברי ספרדית ממרוקו, טנג'יר וגיברלטר. במלחמת העולם השנייה יהודים רבים מצאו מקלט בפורטוגל, ול-400 היהודים בעלי תושבות הקבע במדינה הצטרפו עוד כ-650 פליטים. במאה העשרים נעשו מאמצים מיוחדים לאתר אנוסים בפורטוגל ולהשיבם אל חיק היהדות. בין אישים אלו זכור ארתור קרלוש דה בארוש באשטו, בן למשפחת אנוסים, אשר לאחר גילוי שורשיו התגייר, למד עברית והקים את הקהילה היהודית בפורטו ואת בית הכנסת כדורי. מסופר כי תוך שנים ספורות גייר דה בארוש באשטו כ-9000 צאצאי אנוסים.
 
כיום חיים בפורטוגל כאלף יהודים, מרביתם בליסבון. אך לאור חקיקה חדשה של ממשלת פורטוגל, מצפה הקהילה היהודית הקטנה להזרקת חיים חדשים ורעננים שתגיע מרחבי העולם ותחזיר עטרה ליושנה: הזכאות לאזרחות הפורטוגלית והדרכון הפורטוגלי מחכים לצאצאי האנוסים והיהודים של חצי האי האיברי, ומשם הדרך לדרכון אירופאי היא אוטומטית.
חוזרים לשורשים עם דרכון פורטוגלי.
חוזרים לשורשים עם דרכון פורטוגלי. צילום: RossHelen
מחזירים עטרה ליושנה 
 
בשנת 2015 החליטה ממשלת פורטוגל לתקן את העוול ההיסטורי שנעשה לקהילה היהודית במקום, ובצעד דרמטי אישרה כי כל צאצא של מגורשי ספרד ופורטוגל רשאי להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית ולקבל דרכון פורטוגלי. כל שנדרש מהמבקשים להתאזרח הוא להוכיח את זיקתם ליהדות פורטוגל ההיסטורית. בהמשך להחלטה זו, פרסמה ממשלת פורטוגל רשימה של שמות משפחה המעידים על זכאות לאזרחות פורטוגלית, עם שמות משפחה יהודיים רבים המופיעים בה. צעד זה של ממשלת פורטוגל גרם ליהודים ברחבי העולם לחקור את שורשיהם על מנת להגיש בקשה לאזרחות ודרכון פורטוגליים. נכון ל-2020, יש כ-3.5 מיליון ישראלים הזכאים לדרכון פורטוגלי ואזרחות פורטוגלית, וכיוון שפורטוגל חברה באיחוד האירופי, אזרחות זו מקנה להם באופן אוטומטי גם אזרחות אירופאית ודרכון אירופאי. חברות רבות עוסקות כיום באיתור שורשיהם של אלפי יהודים על מנת להחזיר עטרה ליושנה ולהעניק לצאצאי יהדות ספרד ופורטוגל את האזרחות וזכות האבות שנשללה מהם לפני מאות שנים.
 
 
דרכון פורטוגלי – לא רק דרכון, זו המורשת שלכם! בדקו זכאות ללא עלות עוד היום בפספורטוגו.