המצוות ששומרות על הבריאות

פורסם: י"ח אדר ב' התשע"ו | | 05:23 ע"י: מדור פרסומי
פארק המעיינות.
פארק המעיינות. צילום: יח"צ.
שמירה על הבריאות היא עיקרון הלכתי חשוב. כתוצאה מכך, התורה הקדושה מציעה לנו בין היתר גם מגוון רחב של מצוות שיכולות לעזור לנו לשפר את איכות החיים

העיקרון של "נפש בריאה בגוף בריא" הוא אחד החשובים ביותר בהלכה היהודית. גוף בריא ושלם הוא חלק מדרכי ה', לכן צריך לשמור עליו. הדרך לעשות את זה עוברת בהיכרות עם המצוות הרלוונטיות. עשרת הדיברות של שמירה על הבריאות כוללת בין היתר תזונה נכונה מפרי האדמה וללא ריסוס, דגש מיוחד על מזון טרי, נקי וכשר, נשימה נכונה ופעילות גופנית. מומלץ להאזין לנעימות ומנגינות כדי להירגע ולשלב חיי חברה תקינים עם העשרת חיי הרוח. אלו דברים קטנים שעושים הבדל גדול בתחושה היום יומית של כל יהודי מאמין.

מלבד האמור לעיל, ההלכה מדגישה את החשיבות של שינה ומנוחה. יום השבת הוא רק דוגמא אחת מיני רבים למצווה הזו. כדאי להרחיב את ההלכה לשאר ימות השבוע ולהתאים מזרונים לתמיכה במבנה הגוף ולשינה ערבה, לדאוג לשקט וחושך בחדר השינה ולא לשכוח לשמור על שגרת שינה קבועה כדי להרגיל את השעון הביולוגי. למזלנו, שגרת שינה שמומלצת על ידי הרפואה המודרנית עולה בקנה אחד עם זמני התפילות. כל מה שצריך לעשות הוא להמשיך להתפלל שחרית, מנחה וערבית אבל לא לשכוח ללכת לישון בשעות פחות או יותר קבועות.

איך שומרים על הבריאות במשך היום?

הקושי העיקרי של כל יהודי הוא לשמור על הבריאות במשך היום. פיתויים נמצאים מסביבנו כל הזמן ולעיתים אנחנו בוחרים להתעלם מהם לטובת הבלים כמו עבודה, כסף או הנאות רגעיות. הפתרון הוא להיצמד למצוות ולהקפיד עליהן. כדאי להתחיל את היום באמירת "מודה אני" על מנת להזרים לגוף אנרגיות חיוביות, להמשיך עם לעיסה יסודית של המזון ולשתות הרבה מים. אפשר לשמור על הבריאות אם מגיעים לשמחות ולמפגשים משפחתיים מצוידים בפירות וירקות ולתת עדיפות לפירות אורגניים שאפקטיביים הרבה יותר ממזון רגיל.

לפי ההלכה הכל בידי שמיים, אך אין ספק לגבי החשיבות של מותר ואסור במזון בן ימינו. יש להימנע ממאכלים מסוכרים ולוותר לגמרי על משקאות ממותקים או מוגזים. כדאי להמעיט בצריכת ממתיקים מלאכותיים ולשמור פיצוחים, מזון מטוגן וקינוחים שמנים לערבי שישי ושבת בלבד. אם פונים לרפואה הציבורית, יש לזכור שהשימוש בתרופות מותר אך הוא לא בא על חשבון שמירה על הבריאות. התרופות עצמן צריכות להיות גם כן כשרות ולעמוד בכללי הרבנות המקובלים.

לסיכום, חובתו של האדם בעולם היא כידוע תיקון נפשו על ידי עיסוק בתורה. מצד שני, הדרך היחידה לעשות את זה היא לשלב את ענייני הבריאות והגוף. יש שורה ארוכה של מצוות שיכולות לסייע לכל יהודי לשמור על הבריאות וליהנות מחיים טובים, מספקים ובעלי ערך.