בישול לשבת – מעונש לעונ"ש

פורסם: כ"ו טבת התשע"ד | | 16:50 ע"י: בבא קמא
בישול לשבת.
בישול לשבת. צילום: אסף רונן.
כל אחת מכירה את פרק הזמן המלחיץ שמתחיל בצהרי יום שישי ומסתיים עם כניסת השבת. אם נמאס לך שבוע אחר שבוע להביט בסירים ולהתחנן בפני המרק שכבר ירתח, מהרוטב שיצטמצם ומתפוחי האדמה שיתרככו התחילי להתעניין בקיצור זמני הבישול באמצעות מכשירי חשמל איכותיים.

כל אחת ואחת מכן מכירה ודאי את פרק הזמן המלחיץ שמתחיל פחות או יותר בשעה אחת בצהריים ביום שישי ומסתיים עם כניסת השבת. למעט נשים מעטות ביותר, הלחץ והאינטנסיביות של פרק הזמן שלכאורה נדמה כקצר, יכולים לגרום לרובנו להתרוצץ, להתנשף, להעלות את הדופק ולהוציא לא מעט אנרגיה. אז ברור שאף אחת לא הייתה מוכנה לוותר בעד שום הון שבעולם על המנוחה האולטימטיבית שמזמנת לנו השבת ואין ספק שלפעמים זה נראה מוזר שישנם יהודים לא מעטים שמוכנים לוותר על העונג הכל כך טהור ומקודש הזה, אבל מצד שני גם אין ספק שהגיע הזמן להפסיק לשלם את המחיר הכבד של הלחץ להספיק.
אז אם נמאס לך שבוע אחר שבוע להביט בסירים ולהתחנן בפני המרק שכבר ירתח, מהרוטב שיצטמצם ומתפוחי האדמה שיתרככו לפני כניסת השבת, הגיע הזמן שתתחילי להתעניין בקיצור זמני הבישול באמצעות מכשירי חשמל איכותיים.

תנור אפייה.
תנור אפייה. צילום: יח"צ.

ולפני הכול, התנור

אין ספק שהתנור הוא המלך של המטבח. הוא לא מאפשר לנו להתעסק עם חומרי הגלם כשהם מתחממים בו אלא רק לפני כי ברגע שדלת התנור נסגרת, זה כבר פחות או יותר תלוי רק בו. עם זאת, ישנו סיכוי לא רע שהמנות המופלאות שלכן נמצאות יותר מדי זמן בתנור שלא לצורך. ייתכן כי התנור אינו תקין וייתכן מאוד כי הוא פשוט ישן ואינו עובד עוד כראוי. בתנורים המודרניים ניתן לכוון את התנור לחום מאוד גבוה כדי לקצר את זמני האפייה וניתן אפילו להפעיל בתנור מספר אזורי טמפרטורה כדי להכין בו זמנית מספר מנות שונות. כמו כן ישנם תנורים חדשניים שמאפשרים להפעיל פונקציות מיוחדות כמו למשל התנור שמאפשר לבשל באדים ולהכין מגוון של מנות מאודות, החל מתפוחי אדמה מאודים בשביל פירה וכלה בירקות מאודים להגשה לצד המנה העיקרית.

לא להיות במתח, גם כשהשבת בפתח

מן הסתם מעבר לתנור נעשה שימוש במטבח הישראלי גם בכיריים. חשוב מאוד לדעת כי גם אם אתן עובדות עם אותן הכיריים כבר שנים רבות והתרגלתן אליהן, יש מצב לא רע שהן לא עובדות מספיק טוב. לרוע המזל, כאשר האדם מתרגל לדבר מסוים, הוא כבר מתקשה למצוא בו פגמים והמוטיבציה להחליפו באחר הולכת ונעלמת. כיריים שלא עובדות כראוי משולות למקלחת עם זרם מים עלוב ומסכן. דמייני את המעבר ממקלחת כזו למקלחת חדשה שבה המים יוצאים מן הברז בסילון אדיר ומעורר. זהו כל ההבדל בין כיריים ישנות וסתומות עם עצמת גז צנועה לבין כיריים חדשות ומודרניות שבהן הלהבות חזקות ויציבות. מן הסתם כתוצאה מכך כל תבשיל יזדרז להיות מוכן ויעלה לשולחן עם כניסת השבת בנחת וברוגע וללא לחצים מיותרים. כמו כן את מוזמנת לבחון את האפשרות של רכישת סיר לחץ כדי לקצר את זמני הבישול באופן משמעותי ביותר.