מתן ברזל לתינוקות: כל מה שרציתם לדעת

פורסם: כ"א אלול התשע"ג | | 22:08 ע"י: אירית אפק, מנהלת מותג "טיפטיפות" בחברת "כצט"
טיפות ברזל.
טיפות ברזל. צילום: אפרת אשל.
הוא חסר במיוחד בקרב תינוקות ישראלים, הוא חשוב גם למניקות וגם למאכילות בפורמולה, ובעיקר – הוא מסייע להתפתחות תקינה של המוח. כאן תוכלו למצוא את כל המידע על ברזל לתינוקות, כולל המלצות עדכניות ממשרד הבריאות ואיגוד רופאי הילדים

מגיל לידה ועד גיל שלוש התינוק נמצא בתהליך התפתחות מואץ, שמשפיע על כל מערכות הגוף. אחד הדברים שעשויים להפריע לתהליך ההתפתחות הוא אנמיה, ולכן משרד הבריאות ממליץ על מתן טיפות ברזל לכל התינוקות באופן גורף מגיל ארבעה חודשים ועד לגיל שנה וחצי. לפניכם תשובות לשאלות נפוצות בנושא ברזל לתינוקות:

מדוע תינוקות נוטים לחוסר ברזל?
תינוק בריא נולד עם מאגרי ברזל שמספיקים לארבעה עד שישה חודשים. מגיל זה מוחו ומסת הגוף שלו גדלים בקצב מואץ ומאגרי הברזל שלו מתדלדלים בקצב מהיר. תינוק מאבד ביום כ-1-2 מ"ג ברזל, ולרוב אינו יכול להשלים את החוסר בעזרת תזונה בלבד בשל יכולת ספיגה נמוכה של ברזל ממזון.

מדוע תינוקות ישראלים נוטים יותר לאנמיה בהשוואה למדינות מפותחות אחרות?
במדינות מפותחות, כגון ארה"ב וקנדה, לא מקובל לתת תוסף ברזל מניעתי לתינוקות. בישראל, משרד הבריאות מצא שתינוקות ישראלים סובלים מחוסר בברזל בהשוואה לילדים במדינות מפותחות אחרות, בשל צריכת עוף במקום בשר, הכשרת הבשר שמפחיתה את כמות הברזל הזמין בו והזנת תינוקות במזון צמחוני בחלק ממעונות היום.

למה הברזל כל כך חשוב לתינוקות?
ברזל חשוב ליצירת המוגלובין, שהוא מרכיב בדם שאחראי על העברת חמצן לכל איברי הגוף, וכן שמירה על רמת ברזל תקינה חיונית להתפתחות המוח ומערכת העצבים המרכזית. מחסור בברזל עשוי לעכב את יצור קשרי העצבים במוח שמשפיעים על תהליך הלמידה, להפחית את מספר תאי המוח ולצמצם את שכבת הבידוד שעוטפת את התאים. מחקרים מצאו הבדלים משמעותיים בין היכולות הקוגניטיביות של ילדים בגיל בית הספר שסבלו מאנמיה כתוצאה מחוסר ברזל בינקותם, לבין אלו שלא.

התינוק שלי מקבל תמ"ל מועשר בברזל, האם הוא צריך תוספת?
הפורמולות המועשרות בברזל מכילות כ-12 מ"ג ברזל לליטר, אך רק כ-4%-6% ממנו נספג בגוף, כך שספיגת הברזל מתחליף חלב הינה נמוכה מאוד והם אינם יכולים להוות תחליף לטיפות ברזל.

התינוק שלי אוכל מזון עשיר בברזל, האם זה מספיק?
בארוחה רגילה רק כ-10% מהברזל מהחי ו-1% מהברזל ממקור צמחי נספגים במחזור הדם. כך לדוגמה, כף טחינה, הנחשבת למזון עשיר בברזל, מכילה כ-1.5 מ"ג ברזל אך רק 0.015 מ"ג ממנו נספג בגוף. לכן, בכדי לשמור על רמת ברזל תקינה על התפריט היומי לכלול כ-5-10 מ"ג ברזל, יעד שקשה להגיע אליו עם מזון תינוקות.

האם גם תינוקות יונקים זקוקים לטיפות ברזל?
חלב אם מכיל כ-0.3-1 מ"ג ברזל, אך רק כ-50% ממנו נספג במחזור הדם של התינוק, לכן גם תינוקות יונקים זקוקים לתוספת ברזל.

איך בודקים את רמת הברזל בתינוקות?
בדיקת רמת הברזל אפשרית רק באמצעות ספירת דם. ההמלצה המקובלת כיום היא לבצע ספירת דם ראשונה בגיל 9 חודשים.

איך לבחור טיפות ברזל לתינוקות?
קיימים מגוון תכשירי ברזל שנחלקים לשני סוגים עיקריים: תרופות למניעת אנמיה ותוספי תזונה. תרופות למניעה וטיפול באנמיה, כמו טיפטיפות פריפל 3, עוברות סדרת מבחנים ובדיקות באגף הרוקחות של משרד הבריאות. במהלך הבדיקות נבחנות יעילותן הקלינית של התרופות ובטיחות השימוש בהן. בנוסף, נדרשות התרופות לעמוד במבחנים להוכחת יציבותן לאורך זמן (לאחר פתיחת הבקבוק).

להבדיל מתרופות, תוספי תזונה אינם נדרשים להוכיח את יעילותם ועוברים מסלול בדיקות קצר יותר במשרד הבריאות. איגוד רופאי הילדים ממליץ להורים להשתמש רק בתרופות שיעילותם ובטיחותם נבדקה. כדי להבחין בין שני הסוגים, קראו מהי ההתוויה שעל האריזה: האם כתוב עליה תרופה למניעת אנמיה או תוסף שמכיל ברזל?

מהו המינון המומלץ?
• מגיל 4 חודשים: 3 טיפות ברזל (7.5 מ"ג ברזל).
• מגיל 6 חודשים ועד גיל שנה וחצי: 6 טיפות של ברזל (15 מ"ג ברזל).