שתי מדינות לשתי עמים משני עברי הירדן – חלופה מעשית?

פורסם: ט"ז אלול התשע"ג | | 16:39 ע"י: מערכת בבא קמא
חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי. צילום: לוגו.
חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי ידונו ביום ראשון לחלופות אפשריות לפתרון הסכסוך המדיני: האם ירדן היא בעצם המדינה הפלסטינית?

ביום א', 25.8, יתקיים כנס של "חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי" במרכז מורשת בגין בירושלים. הכנס ייסוב סביב הצעה לפתרון אפשרי נוסף לסכסוך הישראלי פלסטיני שלא דנים בו באופן ממשי: האם ירדן היא בעצם המדינה הפלסטינית?

בימים אלו, כאשר המשא ומתן התחדש, קולו של המחנה הלאומי נאלם ואינו קיים למעשה בשיח הציבורי והתקשורתי, זאת בשל העובדה שחברי הקואליציה ממפלגות הימין מיישרים קו עם החלטות הממשלה. על רקע המצב הזה, מתקיים הכנס של "חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי".

התכנית המדינית היחידה המונחת על שולחן הדיונים היא "שתי מדינות לשני עמים" כלומר  הקמת מדינה פלשתינאית בגבולות 67 עם תיקוני גבול כאלו או אחרים. לתכנית מוצגת חלופה אחת, כאיום ולא כחלופה אמיתית : מדינה דו לאומית.

דווקא בימים של מהפכות בכל העולם הערבי, יש לבחון את החלופה שחוששים לעסוק בה: האם ירדן היא המדינה הפלסטינית האמיתית? איש אינו יכול לערוב לכך שהשלטון המלוכני האשמי בירדן, שאיתו ישראל נהנית מחוזה שלום ושיתוף פעולה אסטרטגי, ישרוד. כשהמשטר המלוכני בירדן ייפול תקום שם מדינה פלשתינאית – על פי רוב האוכלוסיה. כך, יכולים אנו להתעורר עם מציאות של שתי מדינות פלסטיניות שונות ושתיהן גובלות במדינת ישראל.

על רקע זה ייערך הכנס וידון בשאלות הדמוגרפיה בירדן, הגירה וחילופי אוכלוסין, איחוד עמים לפתרון סכסוכים, בעיות פנים ירדניות, סוגיות כלכליות והיתכנות החלופה, האביב הערבי ועוד. הכנס ייבחן את ישימות החלופה הירדנית כמדינת הלאום הפלשתינאית.

את הכנס יפתח יו"ר "חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי", פרופ' אריה אלדד. עם פתיחת הכנס, יחשוף פרופ' אלדד סקר חדש שהוזמן על ידי "חוג הפרופסורים לחוסן מדיני ולאומי" הבדק את עמדת הישראלים בכל הקשור לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני ועתיד שטחי יהודה ושומרון. תוצאות הסקר מפתיעות מאוד ויחשפו נתונים מאוד מעניינים על הדעות של הציבור הישראלי.

בין הנואמים והאורחים ניתן למצוא את סגנית שר התחבורה, ציפי חוטובלי, סגן שר החוץ לשעבר, דני איילון, אלוף במיל' ויו"ר דירקטוריון חברת החשמל, יפתח רון טל, חתן פרס נובל, פרופ' ישראל אומן ועוד.

יו"ר "חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי", פרופ' אריה אלדד: "עשרות ניסיונות התקיימו בעבר לחלוקת  מערבה של ארץ ישראל בין היהודים והערבים בניסיון למצוא פתרון לסכסוך, וכולם – לא רק שנכשלו, אלא הסתיימו בד"כ במלחמה, פרץ של מעשי אלימות, אינתיפאדה, או  גל טרור – וגרמו במישרין או בעקיפין למותם של רבבות בני אדם. ובכל זאת שבים "עושי השלום" להציע שוב ושוב את אותה נוסחה לפתרון "חלוקת הארץ", כיון שהנחת המוצא של כל עושי השלום הללו היא שהסכסוך הוא סכסוך טריטוריאלי ולכן פתרונו – חלוקה.

לו היה אדם חולה הולך לרופא וזה היה קובע אבחנה  ורושם לה תרופה, אך נכשל שוב ושוב בריפוי – היה הרופא חייב לעצור ולחשוב שמא טעה באבחנה.  אך איש "מעושי השלום" במזרח התיכון לא מנסה לבחון שמא טעה באבחנת הסכסוך. כי אם הסכסוך בין היהודים והערבים במזרח התיכון איננו סכסוך טריטוריאלי אלא מלחמת דת, התנגשות בין אידיאולוגיות – חלוקת הארץ לא תוכל לפתור אותו אלא רק לגרום לשפיכות דמים גדולה יותר."

פרופ' אלדד הזמין אל הכנס את מרטין אינדיק, שליח ארה"ב למו"מ בין ישראל לפלסטינים, את שגריר ירדן בישראל ואת כל צמרת הממשל בישראל והשגרירים הזרים.