עיצוב האידיאולוגיה של הקיבוץ הדתי

פורסם: ז' אלול התשע"ג | | 14:14 ע"י: מערכת בבא קמא
מרד ויצירה בהגות הציונות הדתית.
מרד ויצירה בהגות הציונות הדתית. צילום: עטיפת הספר.
ספר חדש על עיצוב האידיאולוגיה של הקיבוץ הדתי מציג את השילוב של התיישבות, יהדות וראייה חברתית

הציונות הדתית מזוהה כיום עם הימין הפוליטי והכלכלי, אך לא כולם השתייכו בעבר ומשתייכים כיום לאותו הזרם.

ספר חדש "מרד ויצירה בהגות הציונית הדתית" מציג את המהפכה התפיסתית של תנועת הקיבוץ הדתי דרך משנתו של משה אונא ז"ל, ממקימי ומתווי הדרך של התנועה. הספר  נכתב על ידי ד"ר מיכאל בן אדמון, חבר קיבוץ שדה אליהו, שאותו ייסד אונא ובו היה חבר עד מותו בשנת 1989. הספר יצא לאור בסדרת מחשבות של אוניברסיטת בר אילן ובתמיכת המכון לחקר הקיבוץ הדתי.

מרד ויצירה בהגות הציונות הדתית.
מרד ויצירה בהגות הציונות הדתית. צילום: עטיפת הספר.

משה אונא עיצב תפיסה דתית ציונית שהיתה ממוקמת שמאלה מהמרכז. הוא דגל בהתיישבות על הקרקע תוך גישה מוסרית כלפי הערבים. הוא הסתייג ממפעל ההתיישבות של גוש אמונים לאחר מלחמת ששת הימים מאחר שראה בו התיישבות לשם מטרות פוליטיות ולא לשם יישוב הארץ ועיבוד האדמה. עבור אונא ההתמודדות עם המצוות שבין אדם לחברו היתה חשובה לא פחות מהמאמץ לקיים את המצוות שבין אדם למקום.

אונא הנחשב לתאורטיקן המרכזי של הקיבוץ הדתי, היה חלוץ, הוגה דעות ופובליציסט פורה, משפטן וחבר כנסת. הגותו מתמודדת עם שאלות היסוד אשר ניקרו בעולמה של הציונות הדתית: התפיסה המשיחית והשלכותיה המוסריות, הדתיות, החברתיות והפוליטיות, וסוגיית הסקטוריאליות של הציונות הדתית ויחסה אל שאר חלקי העם היהודי.

בחפשו אחר דגם החברה הטובה, שישררו בה שוויון ואחווה ושכל תחומי חייה יונחו על פי התורה, נרתם אונא לעיון ועשייה, והוא שותף מרכזי בהקמתם של גושי ההתיישבות של הקיבוצים הדתיים. הוא פעל לכונן תא חברתי הלכתי הבוחן בקפידה את יסודות קיומו ואינו מהסס למרוד במוסכמות וליצור תקדימים לא שגרתיים.

מזכ"ל הקיבוץ הדתי, נחמיה רפל, מסר שהספר הוא פרסום ראשון שיצא בתמיכה של המכון לחקר הקיבוץ הדתי. יש סמליות בכך שהספר יוצא בצמידות להופעת ספרה של פרופ' אביבה חלמיש על מאיר יערי, מראשי הקיבוץ הארצי לשעבר, אולם גישת ספרו של ד"ר בן-אדמון היא שונה לחלוטין: על מנהיגותו של יערי טוענים כעת שהיא שנויה במחלוקת גם בין שותפים לדרך, ולעומת זאת את משנתו של אונא שותה הדור הצעיר בצמא, ואת פועלו הציבורי בתנועה ובכנסת מעלים בקיבוץ הדתי על נס.