טכנולוגית משחקי מחשב מגיעה לשולחן הניתוחים

פורסם: ג' תמוז התשע"ג | | 19:03 ע"י: מערכת בבא קמא
בדיקת המצלמה בחדר ניתוח.
בדיקת המצלמה בחדר ניתוח. צילום: יח"צ.
מצלמת תלת-מימד מהירה המשולבת כיום בחיישן הקינקט של ה-XBox One תשולב בניתוחי אנדוסקופיה.

טכנולוגיית צילום חדשה בתלת-מימד - Time To Flight - המשמשת במשחקי וידאו מתקדמים (למשל בקונסולת ה-XBox One), היכולה לספק עד 100 תמונות בשניה, תשולב במגוון ניתוחים זעיר פולשניים, תאפשר למנתחים לבחון את התקדמות הניתוח במספר זויות (ולא רק ישירות קדימה) ולהבדיל בצורה ברורה בין רקמות שונות.

המצלמה שמפותחת בימים אלה באשכול המו"פ הגרמני 3-D Imaging in Medicine, נחשפה לראשונה בישראל בתערוכת ביומד ישראל 2013 שמתקיימת השבוע בתל אביב.

משלחת גרמנית, המגיעה מטעם המשרד הממשלתי לחינוך ומחקר בגרמניה, תדגים את החידושים האחרונים והפיתוחים של גופי המחקר, הפיתוח והייצור הגרמניים, בתחומי הטכנולוגיה הרפואית והביו-הנדסה ותפגש עם גופי מחקר ישראלים לבחינה של שיתופי פעולה עתידיים. מצלמת ה-Time To Flight משמשת כיום בעיקר באפליקציות לרכב, דוגמת במערכות בטיחות אקטיביות להגנה על הולכי רגל ומערכות שמירת מרחק, ביישומי מדידה מסחריים ובראיית מכונה ובעיקר בקונסולות משחקי וידאו מתקדמות. כך לדוגמה, מצלמת Time To Flight משולבת בחיישן הקינקט החדש שנמצא בקונסולת ה-XBox One שהוכרזה לא מכבר. 

ניתוח זעיר פולשני (minimally invasive) הינו פעולה שכיחה ביותר בתחום הכירורגיה. מדובר בטכניקה ניתוחית המבוצעת תוך ביצוע של חתך מינימלי בעור החשוף וחדירה למרחב הניתוח באמצעות מוליך ועליו מצלמה או כלי ניתוח בקוטר קטן ביותר. ניתוחים זעיר פולשניים מהווים אופציה ניתוחית חשובה מאוד ונפוצה ביותר בימינו. ניתוחים שכאלו מבוצעים במגוון רחב ביותר של אינדיקציות בשל היתרונות המשמעותיים הטמונים בסוג ניתוח שכזה, ביניהם משך ההחלמה הקצר יותר. ניתוחים מהסוג הזה דורשים יכולת מוטורית ותיאום יד-עין ברמה הגבוהה ביותר. לא פעם עומדים הרופאים המנתחים בפני קשיים טכניים מורכבים. היבט חשוב ביותר, הנגזר מיתרונו של הניתוח הזעיר פולשני הוא התלות המוחלטת במצלמה אשר מהווה את "העיניים" של הרופא במהלך הפעולה.  

המכון לטכנולוגיה רפואית (ZiMT) באוניברסיטת פרדריך אלכסנדר, הפועל במסגרת אשכול המו"פ 3-D Imaging in Medicine,מציג במסגרת שבוע הביומד 2013, את האב-טיפוס הראשון מסוגו בעולם של אנדוסקופ מבוסס מצלמת Time To Flight.

הדמיה המדגימה כיצד מצלמת התלת מימד המחוברת לאנדוסקופ עושה את מסלולה בבטן החולה - שימוש במציאות רבודה ובצילום תלת מימד בזמן אמת לטובת ניווט יעיל ובטוח יותר במהלך הניתוח
הדמיה המדגימה כיצד מצלמת התלת מימד המחוברת לאנדוסקופ עושה את מסלולה בבטן החולה - שימוש במציאות רבודה ובצילום תלת מימד בזמן אמת לטובת ניווט יעיל ובטוח יותר במהלך הניתוח צילום: יח"צ.

מצלמת תלת מימד מתקדמת מאלו הקיימות היום בעת ביצוע ניתוח זעיר פולשני. המצלמה מורכבת על קצהו של האנדוסקופ ומעניקה לרופא המנתח יכולת לראות שאינה בנמצא היום. באמצעות המצלמה החדשה מסוגל הרופא להתבונן במספר זויות (ולא רק ישירות קדימה), כשהיכולת החדשה מקלה על הרופא המנתח להבדיל בין רקמות שונות ולבצע את משימתו.

לדברי ד"ר קורט הולר (Dr. Kurt Höller) מנכ"ל ZiMT, במהלך ניתוח זעיר פולשני ניצבים בפני הרופא המנתח קשיים נוספים. ד"ר הולר מספר כי "בעת שימוש במוליך גמיש (אנדוסקופ גמיש) קיים קושי בהתמצאות האופקית. "פיתחנו חיישן המונח בחלקו המרוחק של האנדוסקופ ומצליח להעניק תמונה מאוזנת אופקית." לדברי ד"ר הולר, הטכנולוגיה עדיין לא נמצאת בשימוש רפואי, "אך ביצענו מחקרים חשובים על בעלי חיים בהם בחנו את הטכנולוגיה טרם היישום הקליני העתידי".

ד"ר הולר מציין כי שילוב של הטכנולוגיות השונות הללו עתיד להביא לשיפור משמעותי ביכולות הרופא המנתח בעת ביצוע של פעולות וניתוחים זעיר פולשניים מורכבים ופשוטים כאחד. לדברי ד"ר הולר הוא רואה חשיבות בשיתוף פעולה בין לאומי בתחום וכי המשלחת הגרמנית מגיעה לארץ על מנת להציג את עבודתם החדשנית וליצור שיתוף פעולה עם חברות וארגונים מישראל.