יוסי מתתיהו - מעצב יודאיקה עכשווית

פורסם: ט' סיון התשע"ב | | 19:31 ע"י: מערכת בבא קמא
גביע קידוש.
גביע קידוש. צילום: יח"צ.

בלב ליבה של ירושלים פועל יוסי מתתיהו, אמן יודאיקה צעיר אשר מצליח לחבר בין המסורת היהודית בת אלפי השנים, ובין עולם העיצוב החדשני והמודרני. התוצאה אומנות יהודית שימושית ועכשוית.

רבים מקשרים אמנות יהודית לבית סבא וסבתא, לפמוטי שבת כבדים ועמוסי קישוטים, לעולם דתי ישן ולא מעודכן. האמן יוסי מתתיהו מנפץ את כל הסטיגמות האלו ומוכיח שאפשר גם אחרת. יוסי מתתיהו הוא אומן ירושלמי, בוגר בצלאל, אשר בעיצוביו מציג גישה חדשנית בכל הנוגע לעיצובים בתרבות היהודית., ועיצוביו מתאפיינים בקווים מינימליסטים ונקיים.

בעיני מתתיהו עולם המסורת היהודית אינו שייך לעבר, זה עולם חי ונושם בעל חשיבות מכרעת לחיינו בעולם המודרני. התרבות היהודית היא אבן היסוד, נקודת המוצא לכל תהליך של עיצוב מודרני ובכוח של העיצוב להוסיף ולהעשיר את היום-יום היהודי ולטעון מאותו במשמעויות נוספות.
כל אחד מהעיצובים המוצגים בסטודיו הירושלמי נוצר לאחר תהליך ארוך של מחקר אשר אפשר למתתיהו לממש את חזונו האמנותי תוך כדי התאמה לעקרונות הלכה ומסורת יהודית.

יצירותיו של מתתיהו הן דינמיות ומעוררות במתבונן רצון לגעת ולהפעיל אותן, ביניהן ניתן למצוא קערת פסח המקשרת בין זיכרון החג למושג הזיכרון בעולם המחשבים, סט כוסות קידוש אשר עיצובן החדשני מאפשר מזיגה מהירה של היין לכל המשפחה, עיצוב למים אחרונים אשר מתחבר למוטיב של טיפת מים בתנועה, חנוכייה מודולרית בה ניתן לשנות את צבעי הקנים ומבוססת על תנועה, משיכה והתנגדות, עיצוב לספירת העומר, המשתמש במוטיב "החשבונייה" ואשר משמש גם כפמוטי שבת ועוד.

עבודותיו האומנותיות של מתתיהו הוצגו בתערוכות במוזיאון ישראל ירושלים, מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית, בית התפוצות, מוזיאון יהדות איטליה ובמוזיאונים שונים בחו"ל.
כמו כן זכה השנה מתתיהו להישג מרשים נוסף כאשר מדליה אותה עיצב נבחרה לשמש כעיטור הנשיא, אות כבוד ממלכתי שיעניק השנה נשיא המדינה, מר שמעון פרס, לשישה אנשים אשר תרמו תרומה יוצאת דופן לישראל.

יוסי מתתיהו מגשים את תפיסת עולמו ומגשר בין עולמות שונים גם בחייו הפרטיים: מתתיהו בעל האורח החיים החילוני, נשוי לעינת, אשר גדלה בבית דתי וגם היום מקיימת אורח חיים יהודי בני הזוג מגדלים יחדיו את ילדיהם במושב קהילתי במרכז הארץ ובחיי היום יום שלהם מוכיחים כי אכן ניתן לגשר בין העולמות ולאחד בין המסורת היהודית לתרבות העכשווית.

ניתן להתרשם מהעבודות באתר של יוסי מתתיהו.