פסח בספארי ברמת גן

פורסם: ט' ניסן התשע"ב | | 11:53 ע"י: מערכת בבא קמא
צילום: טיבור יגר.

הספארי ברמת גן נערך לפסח ומכשיר גם את מטבחי החיות. למבקרים מזכירים: "נא לא להאכיל את החיות".

כנראה שהאביב זו התקופה היפה ביותר לצפות בבעלי החיים שבספארי. אולי זו הסיבה שבכל פעם בחול המועד פסח, הספארי ברמת גן מתמלא במבקרים. השטח הפתוח שגודלו כ-1000 דונם עדיין ירוק מהגשמים והרבה מאוד גורים מסתובבים בכל מקום, בגן ובשטח האפריקני הפתוח. בעיקר ניתן לצפות בעדר אנטילופות הקאנה העצום ובמספר רב של נקבות שנמצאות בשלבי הריון מתקדמים. כך גם הסייחים הקטנים של הזברות, העופרים של הצבאים ועגלי קובוס המים והגנו.
גם בגן החיות ההמלטות בעצומן. רק לאחרונה נולדו בספארי בבון (בן לסיגל), צבאי תומסון וגם למור קטנטן לאמי.

חג הפסח הוא הזדמנות מצוינת לנקות את החצרות ביסודיות, את מקורות המים ובתי הלינה. הניקיונות מתקיימים גם במהלך השנה אולם, לפני החג מקרצפים ומנקים אצ כלובי החיות כמו שאנחנו מנקים את בתנו לפני החג מתוך ידיעה ברורה שבחלק נרחב של הבית אין חמץ וזו רק הזדמנות פז לניקיונות יסודיים. כשבועיים לפני החג, מטפלי הספארי מחליפים את מזונם של בעלי החיים ובמקום לאכול לחם החיות יקבלו מצות. הספארי נערך לכך מראש ומזמין 5 ק"ג מצות עבור בעלי החיים. בין בעלי החיים שמציינים את הפסח בהחלפת מזונם אפשר למצוא בעיקר את: הקופים, הפילים, בעלי החיים בפינת החי ועוד.

גם הגורילות מתכוננות לפסח.
גם הגורילות מתכוננות לפסח. צילום: טיבור יגר.

גם בשטח הפתוח מתקיימים שינויים מרחיקי לכת: התערובת הרגילה, תוחלף ל 13 טון של תערובת כשרה לפסח, על בסיס תירס וקטניות ותישמר במהלך הפסח במיכלים מיוחדים כשרים לפסח ונפרדים ממיכלי תערובת החמץ .יש לציין כי לבעלי החיים הדבר אינו מפריע והלחם, או המצות הם רק תוסף מזון ולא מזונם העיקרי.
בספארי מקפידים להחליף את המזון מפאת "בל יראה ובל ימצא" כלומר חל איסור של ראיה וגם של המצאות חמץ במקומות ציבוריים.

לקראת החג, בגן החיות ברמת גן מצפים לכ-70,000 מבקרים. בספארי נערכים גם עם 100 מתנדבים ועוד כ-150 עובדים ומדריכים שידריכו ויפקחו וינסו למנוע את האכלת בעלי החיים. חשוב לציין כי ישנן כמה בעיות הנגרמות כתוצאה מהאכלת בעלי החיים האחת היא קלקולי קיבה קשים הנגרמים מעודף מזון ובנוסף במידה וקוף נחות תופס מזון לפני קוף שליט הוא עלול ל"הענש" על ידי המנהיג ולקבל מכות. כל האיזון הטבעי מופר כאשר נזרק אוכל לחצר ובספארי מנערכים למנוע זאת עד כמה שניתן.