מי היו הקראים במזרח אירופה?

פורסם: כ"ב תמוז התשע"א | | 13:18 ע"י: מערכת בבא קמא
ועידת הקראים, 1911.
ועידת הקראים, 1911. צילום: מתוך הספר

מי הם הקראים המזרח אירופאים – זרם מיעוט ביהדות או עמים תורכיים בעלי עבר שאמאניסטי? כיצד הם השתלבו בקהילה הנוצרית, ואיך הדבר סייע לשואת יהודי אירופה לפסוח עליהם? ספר חדש

הקראים מייצגים זרם מיעוט ביהדות, שמקורו בבבל והקשרו התרבותי הוא בציוויליזציה האסלאמית. במאתיים השנים האחרונות נוצרו הבדלים רבים בין קראי המזרח התיכון לבין קראי מזרח אירופה והיהדות הרבנית התגבשה, במידה מסוימת, כתגובה לאתגר הקראי שהציבו.

אולם, על אף שהקהילה הקראית במזרח אירופה היא קהילה ותיקה, היא עברה תמורות מרחיקות לכת כולל תהליך של חילון במאה ה-19 בהובלת הקראי שריה שאפשאל. במידה רבה, ניתן לייחס לאותו שאפשאל, שאף כינה אותם "עם תורכי-אלטאי בעל עבר שאמאניסטי", את העובדה ששואת יהודי אירופה פסחה על הקראים.

ואילו בשנות התשעים של המאה הקודמת, וגם בשנות האלפיים, אנו עדים להתעוררות דתית מסוימת בקרב קראי מזרח אירופה, אשר קוראים לבני העדה להשיל מעליהם את תורתו של שאפשאל ולשוב לקראוּת הטהורה והמקורית. שיאה של התעוררות זו הוא בקילוח דק של עולים קראים או בעלי זיקה קראית לישראל.

ספר חדש של מכון בן-צבי עושה סדר ב-150 שנות זיופים מחקריים מסיביים של כתבי יד ועדויות ארכיאולוגיות ושופך אור על קהילת הקראים במזרח אירופה, כולל מחקר חלוץ על קהילה זו בארץ.

למרות ההיסטוריה הענפה שלהם, מעט היה ידוע לנו באמת על מי הם הקראים המזרח אירופאים ועל תולדותיהם. "במשך 150 שנים נעשו זיופים מסיביים – של עדויות ארכיאולוגיות, של כתבי יד, ואף של פולקלור עממי של הקראים" אומר דן ד"י שפירא, אחד משני עורכי הספר 'קראי מזרח אירופה בדורות האחרונים'. "במובן מסוים, ניסינו בספר לעשות קצת סדר בקורותיה ולהעניק למחקר על הקהילה הקראית צורה מובנת".

ואכן, הספר מציג שורה ארוכה של מאמרים חדשים אשר שופכים אור על קהילת הקראים: על תולדותיהם ומפת פרישתם במדינות מזרח אירופה, על חיבורי גדולי החכמים הקראים ובהם החיבור האנטי-נוצרי 'מגדל עוז', וכן על הצפנים התנ"כיים שמעטרים רבים ממצבותיהם.

"קראי מזרח אירופה בדורות האחרונים", בהוצאת מכון-בן צבי
עורכים: דן ד"י שפירא ודניאל י' לסקר; 289 עמ' בעברית + 191 באנגלית, 129 ₪

רכישות באמצעות כרטיס אשראי ניתן לבצע בטלפון: 02-5398833
או באמצעות דואר אלקטרוני: bookstore@ybz.org.il
(וכן בחנויות הספרים השונות - למחיר בחנויות יתווסף מע"מ)