הידעת כי רק בירושלים קיימים כ-1500 בתי כנסת?

פורסם: י' אלול התש"ע | | 11:27 ע"י: מערכת בבא קמא
בית כנסת ספרדי בימין משה.
בית כנסת ספרדי בימין משה. צילום: ראובן גפני.

האם חשבת שבית כנסת משמש רק כמקום תפילה? קורס חדש של יד יצחק בן-צבי מציע לך להיכנס לנבכי בתי הכנסת הירושלמיים ולגלות עולמות נסתרים בתוכם.

ארון הקודש האיטלקי בהיכל שלמה.
ארון הקודש האיטלקי בהיכל שלמה. צילום: ברוך גיאן.

האם קיימת פוליטיקה בבתי כנסת? מהי שירת הבקשות הירושלמיות? כיצד מונצחת השואה בבתי כנסת של עדות המזרח?

יד יצחק בן-צבי מזמינה אתכם לגלות את עולמם החבוי והלא מוכר של בתי התפילה הירושלמיים באמצעות סדרת מפגשים חודשיים המתייחסים למעגל השנה היהודי ובוחנים את בתי הכנסת מזוויות שונות ובאמצעים מגוונים: שיחות, הרצאות, סיורים, קטעי מוזיקה, סרטים ועוד.

בין המשתתפים: ג'קי לוי, חבר הכנסת אורי אורבך, יהויכין פרידלנדר, הרב ישראל גליס, עקיבא מרגליות, הרבה ד"ר דליה מרכס, אדריכל דוד קאסוטו ועוד...
מנחה: חוקר בתי הכנסת, ראובן גפני

הקורס יפתח ביום חמישי, ה-2 בספטמבר 2010, כ"ג באלול, בין השעות 22:30-20:30 בבית הארחה אגרון, רחוב אגרון 6, ירושלים

 

בית הכנסת דבאח במקור ברוך של קהילת החלבים.
בית הכנסת דבאח במקור ברוך של קהילת החלבים. צילום: ראובן גפני.

חמישה מפגשים ראשונים לדוגמא:

  • "זמן קדוש ומקום קדוש: בתי התפילה של הימים הנוראים" – על הנשיא השני יצחק בן-צבי שנהג להתפלל בכל שנה בבית כנסת של עדה אחרת בירושלים; הקרנת הסרט "המסע לאומן" ושיחה עם הבמאי, נועם דמסקי; שיחה עם ג'קי לוי על תפילה ועל ירושלים בימים הנוראים.
  • "שבתות החורף: שירת הבקשות הירושלמיות" – שורשיו של מנהג שירת הבקשות הנהוג בשבתות החורף עם פרופ' ירון הראל; הקרנת הסדר "עדס" ומפגש עם הבימאית, אביטל ליבנה; שיחה עם הפייטן רוני איש-רן על העולם הפייטנות הירושלמי, אז והיום.
  • "ואני ברוב חסדך אבוא ביתך" – סיור בעקבות בתי הכנסת הפחות מוכרים בירושלים במחנה יהודה, מקור ברוך ושערי צדק בהדרכת ראובן גפני, משה שפירא ודורון אורן.
  • "כתוב זאת זיכרון": הנצחת השואה בבתי הכנסת (לקראת י' בטבת) –האדריכל דוד קאסוטו ישוחח על מבצע העלאתם של פריטים מבתי הכנסת של הקהילות החרבות לישראל; וגם: בית הכנסת של יד ושם ועיצובו; וההנצחה הייחודית של קדושי מונסטיר בבית הכנסת "יגל יעקב" בשכונת מקור ברוך.
  •  "פוליטיקה בבית הכנסת?!" – הרבה ד"ר דליה מרקס: הסידור כטקסט פוליטי; שיחה עם חבר הכנסת אורי אורבך על הקו המקשר והמפריד בין עולם הפוליטיקה לעולמה של התפילה.

בין המפגשים הנוספים: בתי כנסת חדשים ותפילות אלטרנטיביות, בתי הכנסת של העולם החרדי, על בתי הכנסת הלאומיים בירושלים, עולם החזנות הירושלמי, בתי כנסת חדשים בעיר העתיקה, נשים בבתי הכנסת ועוד.