הרב הראשי: בכל שנה טרגדיות משונות בקרב בחורי ישיבות בחופשה

פורסם: ט"ו אב התש"ע | | 15:25 ע"י: מערכת בבא קמא
שריפה קשה ביער עמינדב.
שריפה קשה ביער עמינדב. צילום: קק"ל.

השריפה הגדולה ביער עמינדב בירושלים היא כתוצאה מהתרשלות מטיילים בחופשה. הרב הראשי קורא לתשומת לב מיוחדת בחופשה ובדרכים.

על רקע תחילת 'עונת החופשות' של הציבור החרדי והדתי, יצאו הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר ויו"ר קק"ל, אפי שטנצלר, בקריאה משותפת לציבור המטיילים החרדי-דתי בבקשה להקפיד על כללי הזהירות בטיולים, בביקור ביערות קק"ל ובנסיעות בדרכים.

כידוע, רבבות מטיילים חרדים ודתיים יוצאים בתקופה זו הנקראת 'בין הזמנים' (לאחר ט' באב ועד לראש חודש אלול) לטיולים בפארקים, חורשות, יערות ובכבישי המדינה. ניסיון העבר הכואב מלמד שלא כולם בקיאים ומקפידים מספיק על נהיגה זהירה בכבישים ושמירה על הטבע כמו גם על כללי הזהירות הנדרשים בביקור ביערות וחורשות כמו הימנעות מהדלקת אש ומדורות ביערות.

מדי שנה, מפלס הדאגה של ההנהגה הרוחנית החרדית עולה, ערב תחילת ימי 'בין המיצרים' (בין 17 בתמוז ל- ט' באב). אז נוהגים הרבנים לקרוא לציבור שלהם לבל יצאו לטיולים בתקופה זו. ואמנם, הציבור החרדי, כולל הנוער, כמעט ולא יוצא לטייל בימים אלה, אבל מטרידה ומדאיגה לא פחות, היא התקופה שבאה לאחר מכן, הנקראת 'בין הזמנים'. אז יוצאים לשטח רבבות מטיילים ומטיילות מהמגזר החרדי, ממבוגרים ועד ילדים, מה שמעלה משמעותית את רף הסכנות ועלול להוביל חלילה לאסונות, בקרב ציבור מטיילים זה, שאינו מיומן תמיד בנהיגה, בקיא בהליכה בשטח בשמש הלוהטת, בקריאת מפות, בניווטים, בחשיבות השתייה והשמירה על כללי הזהירות ביערות קק"ל שאי ידיעתם עלולה לגרום לשריפות בעונה חמה זו.

שריפה קשה ביערות ירושלים השבוע.
שריפה קשה ביערות ירושלים השבוע. צילום: קק"ל.

בעקבות שורת אסונות שהתרחשו בשנים קודמות בתקופה זו, ועל רקע החשש הכבד בקק"ל משריפות בעונה ה'בוערת' של הקיץ, יצאו, לראשונה, הרב הראשי לישראל יונה מצגר ויו"ר קק"ל אפי שטנצלר בקריאה משותפת - לציבור המטיילים החרדי והדתי, להקפיד על משנה זהירות בטיולים, להישמע להוראות פקחי ונציגי קק"ל בשטח כמו גם לחשיבות השמירה על איכות הסביבה, הטבע והניקיון ביערות.

אפי שטנצלר, יו״ר קק״ל: ״בשנה האחרונה אנו סובלים מטרור אקולוגי הכולל הצתות שהביאו לשריפות ענק שמלבד הנזקים האדירים למאות אלפי העצים והשטחים שייקח עשרות שנים לשקמם, מדובר גם בנזק ישיר לאיכות האוויר שאנו תושבי ישראל נושמים. אני פונה למאות אלפי המטיילים בעונה חמה זו בבקשה כי ישמרו מכל משמר על כללי הזהירות ביערות. לא יציתו אש בכלל ויעשו כל מאמץ להישמע לכללי הזהירות ולהוראות פקחי קק"ל ושומרי היערות, לשמור על הטבע ולמנוע שריפות נוספות על ההצתות המכוונות והמזיקות".

שטנצלר אוסיף כי: " יש לתת את כל תשומת הלב לנושא מאחר ומדובר בפיקוח נפש. שריפות הן דבר מסוכן . ניסיון העבר מלמד שמטיילים חסרי ניסיון שיצאו לטיולים בשטח מבלי להקפיד על נושא הבטיחות, שילמו על כך בחייהם. אני מפנה את ציבור המטיילים לטלפון של קו ליער שמספרו 1-800-350-550, בו ניתן לקבל מידע טלפוני חינם מקק"ל בכל הנוגע לטיולים בשטח". 

לדברי הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר: "מדי שנה אנו שומעים לצערנו על טרגדיות שונות ומשונות אשר נובעות מחוסר שימת לב ומודעות לכללי הזהירות במהלך טיולים, בפרט בקרב בחורי ישיבות אשר אינם מורגלים במסעות ארוכים בשטח, והתוצאות כאמור הרות אסון. לחופש יש ערך רב בבחינת 'וקווי ה' יחליפו כח' אך עם זאת הצו 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם' הינו אזהרה חמורה הרבה יותר. אני מעריך ומודה לקק"ל שנוטלת על כתפיה את האחריות להעמיק את המודעות בקרב הציבור החרדי"

יו"ר קק"ל הודה לרב הראשי לישראל על נכונותו להירתם לנושא חשוב זה ואמר כי הוא רואה "חשיבות רבה בהעברת מסר משותף שכזה לציבור, בתקווה שיחד נמנע את האסון הבא״.