אתר חבר'ה חושף את גולשיו

פורסם: י' סיון התש"ע | | 23:41 ע"י: רזי הרשנהורן
לוגו אתר חבר'ה.
לוגו אתר חבר'ה. צילום: אתר חבר'ה.

שינויים באתר חבר'ה חושפים אלפי גולשים לתביעות לשון הרע על הודעות שכתבו מלפני כעשר שנים

כל גולש אינטרנט מעל גיל 20 ודאי מכיר את אתר חבר'ה שהוקם בשנת 2001 ומיד הפך לאחד האתרים הפופולאריים ביותר בישראל. האתר מאפשר לגולשיו הרשומים להתחבר מחדש לחבריהם מימי הצבא, התיכון והיסודי באמצעות מִינִי-אתרים נפרדים לכל בית ספר ולכל שכבה הכוללים צ'אט ופורומים. אתר חבר'ה חולל מהפכה של ממש כאשר לראשונה אנשים הזדהו בשמם האמיתי וסיפקו פרטים אמיתיים על עצמם כמו גיל, מצב משפחתי, מקום מגורים ופרטים נוספים. אתר חבר'ה היה למעשה הרשת החברתית הראשונה באינטרנט כחמש שנים לפני המצאת הפייסבוק.

עם השנים ירדה מאד הפופולאריות של האתר וגולשי האינטרנט הישראלי החלו לשכוח מקיומו. בשנת 2007 נקנה אתר חבר'ה על ידי חברת גלובל נטוורקס ובראיון לאתר ynet מסר גיא כהן מנכ"ל החברה: "המהלכים אותם אנו מתכננים להוביל בשנה הקרובה, יהפכו את חבר'ה לחזור ולהיות אחד מחמשת האתרים הגדולים בישראל, ואת גלובל נטוורקס לחברת האינטרנט השנייה בגודלה בארץ אחרי וואלה".

רכילויות בחבר'ה במקור בלי שמות.
רכילויות בחבר'ה במקור בלי שמות. צילום: צילומסך.

בחודש שעבר בוצע בחבר'ה שינוי מהותי, בהודעה שמופיעה בדפי האתר נכתב: "במהלך השנים נצברו במשפחת הקהילות של ביה"ס ותנועות הנוער מיליוני הודעות מענינות בנושאים שונים. לאחרונה בחרנו לשתף את הגולשים במידע יחודי ומענין זה". למעשה, החליטו באתר חבר'ה לפתוח בפני גוגל את דפי הפורומים של כל הקהילות שאצלם. מאות הודעות שנכתבו על ידי הגולשים במחשבה שהן גלויות אך ורק לרשומים בקהילה שלהם, גלויות ופתוחות כעת לכל. יתרה מזאת, לצד כל הודעה מופיע גם שמו המלא של כותב ההודעה כפי שהוא רשום באתר, וכאמור, רוב הנרשמים באתר נרשמו עם שמם האמיתי ולא עם כינוי. כעת חיפוש שמו של אדם בגוגל יחזיר תוצאות מאתר חבר'ה עם הודעות שנכתבו על ידו מלפני כעשר שנים, ובשונה מפייסבוק, בלי שום אפשרות למחוק אותן.

רכילויות בחבר'ה עם שמות הכותבים.
רכילויות בחבר'ה עם שמות הכותבים. צילום: צילומסך.

אך כאן לא מסתיים הסיפור, לא רק דפי הפורומים הפכו לגלויים והתאנדקסו בגוגל אלא גם דפי הרכילויות. בנוסף לאיזור הפורומים שיש לכל בית ספר קיים גם איזור הנקרא 'רכילויות'. באיזור זה כל משתמש יכול לרשום הודעה ככל העולה על רוחו מבלי שיצויין שמו לצד ההודעה. איזור זה באתר צבר הודעות רבות מצד משתמשים שהרגישו כי ההודעות שהם כותבים הן אנונימיות. בחבר'ה רצו כנראה להדגיש שאין אנונימיות ברשת ובדפים החדשים שהתאנדקסו בגוגל אפשר לראות בדיוק מי רשם כל רכילות. כעת חיפוש שם של אדם בגוגל יביא גם תוצאות של הרכילויות שאותן רשם. בעבר כבר התפרסמה תביעת לשון הרע בעקבות פרסום באתר חבר'ה, השינוי שעשו באתר מקל על התובעים למצוא את כותב ההודעה ולהביא לגל תביעות חדשות.

פנייתי לאתר חבר'ה לפני כחודש לא נענתה, כמו כן לא הוסרו השמות או הדפים מהאתר. יש לציין שהשינוי שעשו בחבר'ה בכך שאיפשרו לגוגל לאנדקס את דפי הפורומים צפוי להביא להם אלפי כניסות חדשות ביום שכן, מי לא מחפש את השם שלו בגוגל מידי פעם?