קונים רכב יד שניה? הדליקו את האורות... האדומים!

פורסם: כ"ו חשון התשפ"ב | | 11:25 ע"י: בחסות לאומי
שוק המכוניות המשומשות
שוק המכוניות המשומשות צילום: Artem Beliaikin
בשונה מרכישת רכב חדש מהניילונים, במקרה של רכב משומש רב הנסתר על הגלוי. לכן, רכישת רכב יד שניה היא מהלך שצריך לבצע בהרבה תשומת לב, ערנות ושיקול דעת. אז איך תדעו שאתם עושים עסקה מוצלחת? הנה כמה שיקולים וסימני אזהרה שכדאי להכיר

לפי סקירה של משרד התחבורה מחודש אוגוסט 21, היקף העסקאות השנתי הכללי סביב שוק המכוניות המשומשות עלה לעומת 3 השנים האחרונות. כך לדוגמא ב-2018 בוצעו בישראל כ1.02 מיליון עסקאות מכירת רכב, בשנת 2019 התקיימו 1.06 מיליון עסקאות כאלה ובשנת הקורונה כ-1.059 מיליון – למרות הסגרים. עם זאת, בחצי הראשון של 2021 בלבד כבר בוצעו כמעט 700 אלף עסקאות רכב משומש.

הסיבות לרכישת רכב יד שנייה ברורות: זה זמין, זול יותר ומלא באפשרויות. מנגד, אי אפשר להתעלם מהסיכונים. בשונה מרכישת רכב חדש, במקרה של רכב משומש רב הנסתר על הגלוי. מבחינתכם, המשמעות היא שצריך לבצע את המהלך בהמון תשומת לב, ערנות ושיקול הדעת.

כך תדעו שהרכב במצב טוב

שלב איתור המכונית הוא המאתגר ביותר בתהליך. היות ומידע מוטעה או חלקי לגבי פגמים, תקלות ותאונות בדרך כלל יתברר רק לאחר זמן כאשר תגיעו לטיפול במוסך, עליכם להפעיל את כל החושים כבר בשלב ההשוואה.

ההמלצה כאן היא לא להסתפק בהבטחות של המוכר, אלא לקחת את הרכב לבדיקה במכון מוסמך. כמו כן, נסו להחתים את המוכר לפני תחילת הבדיקות על זכרון דברים שמטיל עליו את המימון במידה והתוצאות סותרות את הפגמים שצוינו.

מבחינה פרקטית, בצעו את הסקירה באור יום והתמקדו באיתור שאריות צבע, הפרשי גוונים, חלקי פח בולטים וכן הלאה. אל תוותרו על בחינה של תא המטען, הצמיגים והריפודים והסיקו מתוכם לגבי מצבו הכללי של הרכב והאופן שבו השתמשו בו. בנוסף, קחו כמובן את הרכב לנסיעת מבחן כדי להקשיב לרעשים חריגים ושימו לב לאיכות הבלימה, ההגה, תפקוד בולמי הזעזועים ואפילו רמת הגימור של מערכת השמע.

מסמכים, בירוקרטיה והסכמים

אחת התלונות שחוזרות על עצמן בקרב רוכשי רכבים משומשים מאוכזבים נובעת ממסמכים מזויפים שמציגים מצג שווא על פרטי האוטו. בעיקר מדובר על רישיון מזויף וחשבוניות טיפול מזויפות, שגורמות לכם לחשוב שרכשתם רכב במצב טוב יותר ממה שקורה בפועל.

הפתרון הוא לדרוש לראות את כל המסמכים הרלוונטיים והמקוריים. צרפו אליהם תעודת זהות של המוכר, קראו את הפרטים ובררו על מספר הבעלים הקודמים ועל הקילומטראז'. כמו כן, היזהרו במיוחד מסוחרי רכב שמציגים את עצמם כמוכרים פרטיים – בעוד בפועל הם מנסים למכור לכם מכונית שהיא אינה בבעלותם. לאחר מציאת הרכב המתאים, ודאו התאמה בין הנתונים.

מה לגבי המימון?

מבחינת מימון, קיימות כמה אפשרויות שיכולות לסייע לכם להשלים את המהלך. אפשרות אחת היא לברר לגבי *הלוואה לרכב ולהתאים את גובה הסכום ואת פריסת התשלומים ליכולת הכלכלית שלכם – עכשיו ובעתיד. אפשרות שנייה היא לגייס הון עצמי, מה שעלול לבוא לידי ביטוי בחלק מהמקרים בפשרות מסוימות מבחינת דגם הרכב או השנתון.

בניגוד לרכב חדש שאותו ניתן לרכוש במסלולי מימון שונים ישירות מול היבואן, ברכב יד שנייה ההתנהלות היא מול אדם פרטי. עם זאת, החיסרון יכול להפוך ליתרון: נצלו למשל את האפשרות של גיוס כסף באופן מיידי, בין אם על בסיס הון עצמי ובין אם על בסיס הלוואה, והתמקחו על המחיר. אצל אנשים פרטיים, סכום כסף מזומן שעובר מיד ליד משחק תפקיד מאוד משמעותי.

*כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל