שומר נפשו ירחק – 3 עובדות חשובות על שמירת מרחק

פורסם: י"ט סיון התשפ"א | | 09:33 ע"י: מדור פרסומי
שמירת מרחק
שמירת מרחק צילום: Photo by Saroj Karki from Pexels
תאונות הדרכים הפכו בשנים האחרונות למגיפה של ממש, עם יותר הרוגים מאשר בכלל מלחמות ישראל ולכן, החובה לשמור על אמצעי בטיחות וזהירות מקבלת משנה תוקף. שמירה על מרחק סביר מהרכב שלפנינו היא אחת הדרכים להימנע מתאונות, ולכן ריכזנו עבורכם 3 עובדות חשובות בנושא

תאונות דרכים בישראל
תאונת דרכים היא אירוע פתאומי ובלתי צפוי, בו מעורבים כלי רכב אחד או כמה, וכתוצאה ממנו נגרם נזק לרכוש או לאדם. מנתוני ארגון הבריאות העולמי עולה כי בשנה נהרגים כ-1.2 מיליון אנשים וכ-20-30 מיליון אנשים נפצעים בדרגות שונות. בין הגורמים העיקריים לתאונות דרכים הם מצבו של הנהג ודרך התנהגותו, מצב התשתיות והגורם המכני- מצבו של הרכב.
בהשוואה לנתונים העולמיים המצב בישראל אינו כה גרוע, אך כשהנתונים מצביעים על כך שמספר ההרוגים בתאונות הדרכים גבוה יותר מכל חללי מלחמות ישראל ופיגועי הטרור גם יחד, ניתן לראות כי המצב אינו כל כך מזהיר. בין אם אתם נוהגים על רכב חדש ומאובזר בטיחותית ובין אם על רכב יחסית ישן, הקפדה על כמה כללי בטיחות בסיסיים יכולה לצמצם משמעותית את כמות הנפגעים, ולכן ריכזנו 3 עובדות על אחד הכללים הבסיסיים והמפורסמים- שמירת מרחק מהרכב שלפנינו. 

זמן תגובה ארוך יותר
מחקרים שונים מראים כי אי שמירה על מרחק מהווה את אחת הסיבות העיקריות להתרחשות תאונות. כך, סיבת אי שמירת מרחק אחראית על כ- 38% מסך תאונות הדרכים. באמצעות שמירה על מרחק סביר מהרכב שלפנינו, מתאפשר לנו למעשה זמן תגובה יותר ארוך למקרים בלתי צפויים במהלך הנהיגה בכביש.
זמן התגובה הוא למעשה פרק הזמן מהרגע שהמוח שלנו קלט שעלינו לבצע תגובה לאירוע שקרה ועד לביצוע התגובה שלנו בפועל- האטה, בלימה, הסטת ההגה וכדומה. זמן התגובה משתנה בין כל אחד ואחד, והוא לרוב תלוי גיל, מיומנות ויכולות ראיה וריכוז. בכל מקרה, כאשר נשמר מרחק סביר, זמן התגובה מתארך ומאפשר לנו לבצע החלטות באופן יותר מושכל ובטיחותי.

חיסכון בהוצאות הרכב
שמירה על מרחק מתאים מהרכב שלפנינו מקנה לנו כאמור זמן תגובה ארוך יותר וכתוצאה מכך, גם פחות עצירות פתע ובלימות חדות. עצירות פתע גורמות לרכב למערכת הבלמים שחיקה מוגברת, ולכן האטה הדרגתית כתוצאה משמירת מרחק נבונה, עוזרת לנוע להימנע מבלאי מוגבר של מערכת הבלמים.
תוצאה נוספת של עצירות פתע היא צריכה מוגברת של דלק. עצירות פתע והאצות פתאומיות גורמות לצריכה מוגברת של הרכב ולכן נוכל לחסוך גם כאן הוצאות דלק יקרות ומיותרות באמצעות נסיעה רגועה ובטוחה כתוצאה משמירת מרחק מתאימה.

מרחק בלימה
אם שאלתם את עצמכם מה כל כך נורא בעוד שניה- שתיים שייקח לי להגיע לעצירה מלאה של הרכב כתוצאה מבלימה פתאומית, כדאי שתיקחו את הנתון הבא בחשבון- מרחק הבלימה גדל בריבוע (!) ביחס להגדלת המהירות. כל זאת בהנחה שמערכות הבלימה ברכב תקינות, ככל ורמת התחזוקה נמוכה, מרחק הבלימה יגדל כך שלכל שניה ומהירות הרכב השפעה גדולה על מרחק הבלימה הסופי.