עזרת ילדים - כך תלמדו את ילדיכם לסייע בבית

פורסם: כ"ו אדר התשפ"א | | 01:02 ע"י: מדור פרסומי
סיוע לאמא ואבא במטלות הבית
סיוע לאמא ואבא במטלות הבית צילום: The Creative Exchange
חג הפסח בפתח וכיצד ניתן לחשוב על פסח ללא הניקיונות. כמדי שנה, בחג הפסח, משפחות רבות עורכות ניקיון וסדר יסודיים ביותר בבית.

ניקיון הבית הוא לרוב משימה קשה ומייגעת, שהרי לתחזק את הבית, לדאוג לילדים, לעבוד ולנסות לדאוג גם קצת לרווחתך זה לא פשוט בכלל. על כן, מותר ואף רצוי לבקש מהילדים עזרה באופן שיהפוך אותם לשותפים למאמץ המשפחתי. לעיתים, מדובר במשימת גיוס לא פשוטה בכלל. כיצד נהפוך את העזרה בבית לחינוכית ומהנה?

ניקיונות כפעילות משפחתית
ילדים אוהבים לבלות בחברת האחים וההורים כשמדובר על לצפות בטלוויזיה או ללכת לקניון. אז למה שלא יאהבו גם פעילות משפחתית בדמוי ניקיון משותף של הבית? הכול עניין של שיווק. הורה שמעוניין בסיוע ילדיו, צריך לתאר בפניהם את ניקיון הבית כחוויה משותפת, ממש כמו יציאה משותפת לבילוי. זאת, על ידי קביעה מראש של זמן הניקיון והסידור ותיאור מדויק של כל דבר שיהיה עליהם לעשות. כמו כן, ההורה יכול להראות לילד מה הוא עושה בזמן שהילד מבצע פעולה מסוימת, להדגים בפניו מה יוכל לעשות כשיהיה גדול יותר (למשל, ניקוי ארונות גבוהים) באופן שיעורר את התלהבותו של הילד לקראת הניקיונות הבאים. דרך נוספת להפוך את הניקיון לחוויה כיפית היא להציע לילד בסיום פעילות הניקיון המשפחתית צ'ופר משפחתי בדמות מגש פיצה או ארטיק מגנום מפנק לכל "העובדים".

שוויון בין אחים
לכל ילד יש אופי ייחודי משלו ולכן בבתים רבים הבית מתחלק לילדים שאינם מסייעים במטלות הבית ולאלו שכן נותנים כתף. כך, הסיוע לאמא או אבא הופך לנקודת מחלוקת בין אלו שמסייעים תמיד לבין אלו שאף פעם לא מושיטים יד לעזרה. על מנת למנוע זאת, יש לקבוע חוקים לעזרה ולניקיון. כלומר, אין מצב בו ילד אחד עוזר והשני משחק במחשב או צופה בטלוויזיה באותו זמן. כדאי להסביר לילדים שביצוע המשימה בכוחות משותפים תמיד יקצר את הזמן, כך שיוכלו לחזור לעיסוקיהם השונים במהרה.

סיוע בבית כחלק משגרה
אמנם חג הפסח בפתח אך סיוע בבית הכרחי להורים לאורך כל השנה. על כן, אמא ואבא צריכים להטמיע את תרבות הסיוע בבית באופן קבוע ולהפוך אותה לחלק מהשגרה. בדיוק כמו שעת משחק או מקלחת, ניתן להקדיש זמן למטלה יומית - פינוי מדיח או שאיבת אבק. משום שמדובר בילדים, מומלץ שהמטלה היומית תהייה מטלה קלילה יחסית על מנת למנוע כעס והתנגדות של הילד. טיפ נוסף להפיכת הניקיון לשגרה הוא הכנת טבלת מטלות שבועית או חודשית לילדי הבית.

לסיכום, סיוע לאמא ואבא במטלות הבית מגיל צעיר יהפוך את ילדכם לאדם נעים שאוהב תמיד להושיט יד לעזרה. על כן, משתלם לחנך את ילדינו לעזרה בבית – זה יסייע להם בעתיד, ולנו, ההורים, בהווה.