לוח שפיצר - בואו נחדד!

פורסם: ה' אדר התשפ"א | | 00:57 ע"י: מדור פרסומי
החזרי משכנתא
החזרי משכנתא צילום: Tumisu
החזר הלוואה בשיטת שפיצר מאפשר החזרים ראשוניים נמוכים יחסית. עם זאת, ההחזר החודשי קבוע, אך רכיב הקרן הולך ועולה ככל שההלוואה מתקדמת. מה זה אומר בפועל, מה היתרונות ומה האלטרנטיבות? הנה כל המידע בנושא
בשיתוף בנק לאומי
 
החשיבות הרבה של שיטת החזר המשכנתא
השיטה שבה משתמשים כדי לחשב את ההחזרים החודשיים של המשכנתא תשפיע עליכם גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. בטווח הקצר, זה יקבע כמובן כמה כסף תשלמו כל חודש. בטווח הארוך, שיטת ההחזר תשפיע על סך ההחזר – כי היא כוללת בתוכה גם את המרכיב של הריבית וגם את המרכיב של הקרן.
אבל בואו ניקח צעד אחורה. ראשית, כדאי לזכור שכל משכנתא מורכבת מהקרן (סכום ההלוואה המקורי שקיבלתם מהבנק) ומהריבית (מחיר ההלוואה, שנקוב באחוזים). בנוסף, כל מסלול הלוואה מורכב מפרמטרים שונים ובהם שיטת ההחזר, סוג ההצמדה למדד, התנהגות הריבית לאורך חיי ההלוואה, תמהיל המשכנתא לפי מגבלות בנק ישראל, אפשרויות פירעון מוקדם, סוג המטבע ותקופת ההלוואה האפשרית. 
אז נכון שיש הרבה מאוד שיקולים שמשפיעים על המשכנתא, אבל שיטת ההחזר היא ככל הנראה החשובה ביותר. נכון להיום, החזר משכנתא בשיטת לוח שפיצר הוא הנפוץ ביותר.
 
היתרונות של שיטת שפיצר
שיטת שפיצר שכיחה בישראל ובמקומות נוספים בעולם כי היא מאפשרת החזרים ראשוניים נמוכים יחסית. בשיטה הזו ההחזר החודשי קבוע, אך רכיב הקרן בתוך ההחזר הזה נמוך, והולך ועולה רק כאשר ההלוואה מתקדמת.
היתרון של שיטת שפיצר בא לידי ביטוי בכך שהוא מסייע לכם להתמודד עם התקופה הראשונה של ההלוואה. היות וזו התקופה שבה אתם ככל הנראה גם ככה משלמים על עוד הרבה מאוד דברים (גן לפעוטות עד גיל 3, הוצאות מעבר וכן הלאה), לוח שפיצר אמור להקל עליכם. אחרי כמה שנים כאשר השכר יעלה (בתקווה) וההוצאות הקבועות של משק הבית יצטמצמו, תוכלו להתמודד בהצלחה רבה יותר גם עם העלייה ברכיב הקרן ובגובה ההחזר החודשי של המשכנתא. 
כאן המקום לציין שבמסלולי משכנתא צמודים למדד, הסכום הריאלי נשאר קבוע אך מוסיפים לו את פערי ההצמדה. לעומת זאת, במסלולים עם ריבית משתנה – כל שינוי בריבית יגרור שינוי בחישוב ההחזר החודשי והגדרת לוח סילוקין חדש. 
 
האלטרנטיבות: קרן שווה או בלון
הדרך הנכונה להבין לעומק את היתרונות והחסרונות של לוח שפיצר כשיטה לחישוב החזרי משכנתא, היא להשוות אותו לאלטרנטיבות. ברוב הבנקים, האפשרויות הקיימות למעט לוח שפיצר הן קרן שווה או בלון.
בשיטת קרן שווה, התשלום החודשי הולך ויורד לאורך תקופת ההלוואה. שיטה זו עשויה להתאים למי שרוצה לשלם קצת יותר בהתחלה כדי לשלם בסך הכול פחות. זאת שכן מדי חודש יתרת הקרן הולכת וקטנה ויחד איתה גם התשלום בגין הריבית יורד עם הזמן.
לעומת זאת, בשיטת בלון – שמכונה גם בוליט – משלמים מדי חודש רק את הריבית. התשלום עבור הריבית הוא בגין מלוא סכום ההלוואה, כולל הצמדה במסלולים צמודי מדד, אך בסיום תקופת ההלוואה נדרשים לשלם את הסכום המקורי של הקרן בתשלום אחד – כולל הצמדה על סכום הקרן ולפי המסלול שנבחר. אז בפועל, זו שיטה שמתאימה בעיקר למי שעתידים לקבל סכום כסף משמעותי בשנים הקרובות, ובינתיים רוצים לצמצם את החזרי המשכנתא החודשיים.
בסופו של דבר, מסלול החזר משכנתא בוחרים על פי התקציב. תמיד משתלם לקצר את תקופת המשכנתא ככל שניתן, אך רצוי להביא בחשבון עוד שיקולים ובהם ההון העצמי, היחס בין ההחזר החודשי להכנסה הפנויה, והצפי להתנהגות הכלכלית של משק הבית כולו בשנים הקרובות.