ברוך שגמלנו - טיפים לגמילה מוצלחת מחיתולים

פורסם: ט"ז טבת התשפ"א | | 07:20 ע"י: מדור פרסומי
גמילה מחיתולים
גמילה מחיתולים צילום: charlesdeluvio
הגיע השלב שבו אתם שואלים את עצמכם - האם הגיע הזמן לגמול את הילד מחיתולים, ולהתחיל ללמד אותו לעשות קקי ופיפי בשירותים או בסיר? כמובן ,זה תהליך שדורש מכם לא מעט מחויבות, וגם מהילד שלכם שכמעט לראשונה בחייו צריך להתמודד עם משימה לא פשוטה בכלל. אז איך עוברים את זה בשלום ובנעימים? הנה עשרה טיפים שיעזרו לכם.
1. מתי כדאי להתחיל?
גמילה נכונה היא קודם כל שאלה של טיימינג. בדרך כלל, גיל שנה וחצי הוא הגיל המינימלי להתחיל גמילה מחיתולים, כשהרוב המכריע של ההורים יחכה לגיל שנתיים, וחלק יתחילו אפילו רק בגיל 3. זה לא מדויק לגמרי וקשור גם בהתפתחות של הילד, גם בזמינות שלכם, וגם בשאלה האם אתם עומדים לקראת שינוי מרכזי. ככלל, ממליצים לעשות את תהליך הגמילה בתקופה שבה אין שינוי גדול בחיי הילד. עם זאת, שינויים הם חלק מהחיים ואם אין ברירה, כדאי לא לדחות את הגמילה יותר מדי.
 
2. נדרשת הכנה לילד
אי אפשר לצפות שיום אחד אתם תושיבו את הילד על האסלה והוא יבין מה עושים. אתם צריכים להסביר ולתווך לילד שלכם את התהליך היטב, להגיד לו שמהיום עוברים לעשות פיפי וקקי בשירותים, להסביר לו מה ההבדל בין תחתונים לחיתול. בקיצור - הסבירו לו צעד אחרי צעד מה עומד לקרות. אם נראה לכם שהוא לא מבין - תנו לו קצת יותר קרדיט.
 
3. זמנים עם תחתונים ועם החיתול
האם צריך מיד על ההתחלה לעבור למצב של 24 שעות עם התחתונים ולא לקנות עוד חיתולים? בגדול זו השאיפה, אבל יש תהליך הדרגתי בדרך כלל. קודם כל, בהנחה שהילד הולך לגן, כדאי באמת שגם בבית וגם בגן הוא יהיה עם תחתונים. אפשר לתת לו עוד יומיים לכל היותר בגן עם החיתול אבל לא יותר מכך. הילד צריך קודם כל להתרגל שכל עוד הוא ער, הוא עם תחתונים. הלילה הוא שלב יותר מאתגר ללא ספק ויש המון "בריחות", ולכן לוקח זמן עד שמורידים את החיתול בלילה.
 
4. מתינות בתגובות
גם אם הילד פספס ועשה בתחתונים, אבל גם מצד שני אם הוא הצליח, חשוב מאד שהתגובה שלכם לא תהיה קיצונית לשום שלב. הילד פספס? אפשר להבהיר בנועם שזה לא אמור לקרות, ושבפעם הבאה הוא יגיד לכם כשהוא מרגיש שיש לו פיפי או קקי, ושיותר לא עושים בתחתונים. הילד הצליח? נהדר, אבל לא צריך לעשות מסיבה משוגעת. החמיאו לו עם חיוך ותנו לו נשיקה גדולה. הרעיון הכי חשוב הוא לשמור על שגרה נעימה.
 
5. להיות עקביים
זה אולי הטיפ הכי חשוב לגמילה מוצלחת. אתם לא חוזרים אחורה, אתם לא מוותרים ואתם לא חוזרים לחיתולים. הכי חשוב תמיד זה לגלות עקביות ברורה. העקביות חשובה גם אם נראה לכם שלילד קשה. כשאתם עקביים, אתם משדרים לו שאתם סומכים עליו ובטוחים שהוא יצליח. זה מתכון גם לגמילה טובה וגם לבניית ביטחון עצמי.
 
6. היו מתואמים ביניכם
גמילה לא תעבוד טוב אם רק אחד מההורים מסור לרעיון. טבעי שיש הורה שיש לו קצת יותר זמן לעסוק בעניין, אבל מבחינת רמת הרצינות שאתם מפגינים - אתם חייבים להיות באותו ראש. עוד לפני השיחה עם הילד, כדאי שתעשו ביניכם שיחה ותוודאו שהציפיות שלכם מהתהליך הן זהות.
 
7. סבלנות מצד כולם
לסיום רק נדגיש שחשוב מאד שתהיו סבלניים עם התהליך. לכל ילד יש את הקצב שלו, והגמילה הזו תיקח לכל הפחות כמה שבועות טובים, שבמהלכם יהיו לא מעט פספוסים. הזמן המינימלי בדרך כלל לגמילה מוצלחת הוא כחודש וחצי, אבל זה יכול להיות הרבה יותר ארוך מזה, ואפילו אחרי הגמילה, עוד יש פה ושם פספוסים. זה לא קורה ביום אחד, אבל אחרי שזה יקרה - החיים יהיו הרבה יותר נוחים.