כנס בינלאומי ראשון בנושא נוירוטכנולוגיה BrainTech 2013

פורסם: י' חשון התשע"ד | | 21:09 ע"י: מערכת בבא קמא
ד
ד"ר רפי גידרון, יו"ר ומייסד עמותת IBT. צילום: חן גלילי.
הבוקר נפתח הכנס הבינלאומי הראשון BrainTech Israel 2013, ביוזמת עמותת טכנולוגיות מוח לישראל (Israel Brain Technologies), שימשך יומיים בהאנגר 11 בתל אביב.

כנס BrainTech Israel 2013 מפגיש חוקרי מוח בעלי שם עולמי, יזמים, משקיעים, חברות סטארטאפ ותאגידים בינלאומיים מובילים ובר לחשוף את טכנולוגיות המוח החדשות החמות ביותר מהארץ ומהעולם. בכנס מוצגות פריצות הדרך היישומיות האחרונות בתחום חקר המוח, מדעי המוח וטכנולוגיות המוח, מחשוב, טיפול במחלות הקשורות למוח, פיתוחים טכנולוגיים, משחקים ועוד.

מימין לשמאל - מירי פולצ'ק, מנכ
מימין לשמאל - מירי פולצ'ק, מנכ"לית עמותת IBT, ד"ר רפי גידרון, יו"ר ומייסד עמותת IBT חבר הקונגרס האמריקאי, צ'אקה פתאח ושר המדע הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי צילום: חן גלילי.

בזמן נאום הפתיחה, ד"ר רפי גידרון, יו"ר ומייסד עמותת טכנולוגיות מוח לישראל, יוזמת הכנס, חבש קסדה עם חיישנים המעבירה את גלי המוח שלו בזמן אמיתי למסך הודיאו הענק מאחוריו. לדברי גידרון: "היה יכול להיות נהדר אם היינו יכולים הציץ למוח של הבוס שלנו או של הקרובים לנו. אנחנו פה היום כדי לדמיין יחד את האפשרויות הגלומות בפיתוח התחום ולהפוך אותן למציאות. חשוב שנחקור את סודות המכונה המופלאה הזו שנמצאת בין האוזניים שלנו, האחראית לכל המצאות העולם החל מהמונה ליזה, ועד הסימפוניה החמישית או התקליט "The Wall".

עוד הוסיף גידרון: "המתנה הזו שקיבלנו מלידה, רחוקה ממושלמת. למעשה בעולם המערבי, אחד מכל ארבעה סובל ממחלת מוח ואחד מכל חמישה סובל מדיכאון בשלב כלשהו בחייו. במלחה הנפוצה ביותר בעולם, אלצהיימר, צפויים לחלות אחד מכל שניים. ומעבר לכך, פרקינסון, סכיזופרניה, הלם קרב ועוד. מדובר בשעון מתקתק, שטומן בחובו עלות כלכלית המאיימת להרוס את כלכלות העולם. משימת חקר המוח וריפויו, היא משימה פשוטה ביחס למשימות הצפויות לנו בעתיד אילולא נעודד את המחקר. זו הסיבה שסערת המוח הזו חייבת להתרחש בכל רמה, החל מיזמים, פיתוחי אדקמיה, חקיקה, ממשל ועוד. טוב שהגעתם – משום שעלינו להתחיל עכשיו. במשימתנו המשותפת – להפוך מדע בדיוני למדע. סמנו את היום, אנחנו מתחילים לעשות הסטוריה. ברוכים הבאים לעתיד!".

לדברי שר המדע, הטככנולוגיה והחלל, יעקב פרי: "שדה חקר המוח וטכנולוגיות המוח מעורר השראה לקידום הידע שלנו וחקירת תגליות וטכנולוגיות חדשות שיקלו על סבלי העולם בהקשר של פציעות ומחלות מוח. התגליות והפיתוחים החדשים בתחום חקר המוח, מוכיחים פוטנציאל וחדשנות בריפוי, לשיפור החיים האנושיים. בשנים האחרונות משרד המדע והחלל הכיר בחשיבות טכנולויגיות מוח: אנו מעניקים תמיכה ומעמידים קרנות מימון שונות הפועלות בשיתוף עם מדינות רבות כמו יפן ואחרות. אני משוכנע שתחום זה הינו  קרקע פוריה ופורצת גבולות, שתשנה את חיינו מעבר לכל היכר. הממשל הישראלי מודע לקשיים ולמורכבויות המוצגים ומודע לכך שזוהי חובתי למצוא את הפתרונות".

חבר הקונגרס האמריקאי, צ'אקה פתאח, האמון על יישום פרויקט מיפוי המוח האנושי ביוזמתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, עלה לבמה כאששר הוא חובר משקפי Google Glass ואמר: "אני שמח שהמנהיגות בישראל ובעולם כולו מאמצת את המיקוד במסתורי המוח האנושי. יש למעלה מביליון אנשים הסובלים מאחת מ-500 מחלות המוח. בארה"ב אנו משקיעים 20-30 מיליארד דולר בשנה על אלצהיימר -  אולם כיום מדובר בטיפול ולא במניעה. המוח הוא תעלומה עליה אנו יודעים כה מעט. בארה"ב אנו חוקרים את המוח בהיקפים של ביליוני דולרים, אולם גם בהשקה כה רחבה רופאים זקוקים לכלים טובים יותר. אני שבע רצון לדעת שבשנים האחרונות מדינת ישראל הכפילה את מספר החוקרים והמדענים שלה ובאוניברסיטאות ישראליות כמו האונ' העברית והטכניון עושים עבודה נהדרת בתחום. בארה"ב כ- 40% מהחיילים חוזרים משדה הקרב עם טראומות מוח שונות. לכוכבי פוטבול יש זעזועי מוח . עלינו להבין טוב יותר את המוח".