• שילוח הקן במרפסת - כמה שאלות

    îàú הרב דניאל קירשùàìä:שלום לרב. יונה קיננה בעציץ במרפסת . היום גיליתי שם 2 ביצים. והאם מקוננת לסירוגין. א. האם קיימת מצוות שילוח הקן במקרה כזה שלי אין מה לעשות עם הביצים? באם ברצוני להרחיק הקן מבית כדי למנוע מחלות/כינים -האם אז מתחייב בשילוח הקן? ב. והאם ממידת רחמים להחזיר הקן ולהניחו בגינה במקום שהאם תמצא את ביצותיה או דווקא להפסידם? ג. האם זה משנה אם אני שולח ביום או בלילה? ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשילוח הקן (ישיבת בית אל)

    13:00 | 15/04/2024 | ז' ניסן התשפ"ד
  • זרוע בליל הסדר לצמחונים

    îàú הרב נועם דביר מייזלסùàìä:שלום וברכה, משפחתנו צמחונית ואיננו נוהגים להכניס בשר לביתנו השאלה מה אפשר להניח בקערת הסדר במקום הזרוע?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áליל הסדר (ישיבת בית אל)

    13:00 | 15/04/2024 | ז' ניסן התשפ"ד
  • האם צריך לשלם לשוכר על תיקון המזוזות

    îàú הרב נועם דביר מייזלסùàìä:ידוע לי שמזוזה חובת הדר. ומ"מ רציתי לשאול: אם המשכיר השכיר עם מזוזות. ובבדיקה שבדקתי נמצאו פסולות, ועלה לי תיקון. האם זכותי לומר למשכיר "או שתשלם על התיקון, או שבסיום השכירות אטול עמי (בתיאום עם הדייר הבא שיביא מזוזות משלו") את המזוזות?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשכירות, קנייה ומכירה (ישיבת בית אל)

    13:00 | 15/04/2024 | ז' ניסן התשפ"ד
  • כיפה עם ציור המקדש

    îàú הרב חיים שרייברùàìä:שלום כבוד הרב ושבוע טוב! אחותי רוצה לסרוג לי כיפה, ושאלה אותי איך אני רוצה שהיא תראה, עניתי לה שאני רוצה ציור של בית המקדש וכיתוב "לתקן עולם במלכות ש-ד-י", ואז תהיתי אם זה מותר. האם הציור של המקדש מותר על כיפה? האם הכיתוב מותר? הרי גם נכנסים לשירותים עם כיפה. תודה רבה מראש על התשובה כבוד הרב!ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áפסוקים ושם ה' (ישיבת בית אל)

    06:00 | 15/04/2024 | ז' ניסן התשפ"ד
  • טוסטר אובן שאינו כשר לפסח

    îàú הרב יצחק בן יוסףùàìä:שלום כבוד הרב, ניתן להשאיר את טוסטר האובן על השיש למרות שלא מכשירים אותו לפסח? (כמובן שלא נשתמש בו כלל בפסח ונכלול אותו במכירת חמץ) פשוט הוא גדול וכבד ואין לנו מקום לאחסן אותו בארונות החמץìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áהכשרת כלים (ישיבת בית אל)

    05:00 | 15/04/2024 | ז' ניסן התשפ"ד
  • 2 שאלות לפסח

    îàú הרב יצחק בן יוסףùàìä:1. רציתי להבין עד כמה צריכים להקפיד שהילדים (או כל אחד) ירחצו ידיים לפני נגיעה באוכל וכלי אוכל בפסח. מתוך נקודת הנחה שהבית נקי לפסח אך לא סטרילי, וייתכנו פירורים (אכילים לכלב) על ספרים, צעצועים, והרצפה. ובפסח אסור הרי לאכול אפילו פירור. אבל אני לא רוצה לשגע אותם לחינם. אשמח לדעת מה הגדרים. 2. שאלה קצת בדיעבד - בפסח שעבר השתמשנו בכיריים חשמליות (ניידות) לא מיוחד לפסח שלא היו בשימוש מספר חודשים. בערב פסח ניקיתי את המשטח (הלבן) עם חומר ניקוי אך עדיין נשאר חלודה, ומעט כתמים. (אני מסופקת כי אולי הייתי יכולה לגרד יותר ולהסיר יותר מהכתמים באופן יסודי.) והדלקתי את הכיריים בחום הגבוה ביותר למשך כ-10 או 15 דקות. קראתי שצריך להמתין שהפלטות יהיו אדומות אבל אני לא חושבת שהן נהיות אדומות (אף פעם). ולבסוף כיסיתי בשני חתיכות גדולות של נייר כסף (יבש ונקי). השאלה: * אם הכתמים שנשארו מהווים ממשות בעייתית, * אם הניקוי הועיל כי זה נעשה אחרי חצות בערב פסח. הכיריים לא היתה בשימוש מספר חודשים. * ובעיקר, אם אפשר לסמוך על הניקוי כך שכלי הפסח שלנו שחוממו על הכיריים הם בסדר ואפשר עדיין להשתמש בהם לפסח. תודה רבה מראש!ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áניקיון בדיקת וביעור חמץ (ישיבת בית אל)

    05:00 | 15/04/2024 | ז' ניסן התשפ"ד
  • קטניות לספרדיה שנשואה לאשכנזי

    îàú הרבנות הראשית לישראלùàìä:שלום לכבוד הרב. האם לאשה ספרדית שנשואה לאשכנזי מותר לאכול בפסח [בביתה] שעועית ירוקה וצהובה? הם שעועית יבשה והן שעועית קפואה.ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áקטניות (ישיבת בית אל)

    05:00 | 15/04/2024 | ז' ניסן התשפ"ד
  • לקיחת כסף מההורים

    îàú הרב דניאל קירשùàìä:שלום כבוד הרב אני בן 15 ולקחתי מההורים שלי הרבה מאוד כסף שהייתי בן 13-14 ועכשיו אני מצטער על זה מאוד, ואני לא בטוח כמה לקחתי. אשמח לתשובה כבוד הרב תודהìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áגזל ונזיקין (ישיבת בית אל)

    03:00 | 15/04/2024 | ז' ניסן התשפ"ד
  • ברכות השחר

    îàú הרב חגי לררùàìä:אם אני מוציאה כלב לטיול ובכוונתי לחזור לישון לאחר מכן מתי עליי לברך את ברכות השחר?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áברכות השחר (ישיבת בית אל)

    01:00 | 15/04/2024 | ז' ניסן התשפ"ד
  • המשך

    îàú הרב אליקים לבנוןùàìä:זקן מוזהר, כי יש לו עדיין הרהורים, גם אם חלשים . (מצינו בחז"ל זקן מנאף. ומצינו גם בימינו זקנים בני 90 שילדו. ובכל מקרה, יש לו קצת הרהורים חלשים) כאן מדובר על מישהו שאין לו כלל משיכה לנשים. והנה מצינו כמה פעמים בחז"ל שהקלו כשהמשיכה לא קיימת. הנה כתוב שחז"ל החלישו את המשיכה לקרובות, ולכן למרות שהן אסורות באיסור עריות דאורייתא, אין איסור ייחוד עמן כיום, למשל. (וצ"ל שהרהורי זקן הם יותר מאשר הרהורי צעיר לאחותו) וכן מצינו בחז"ל שהרכיבו כלות על הכתפיים, והתשובה היתה "דמי עלי כקאקי חיוורי". וגם כת"ר כתב שאדם "מיוחד" מסויים (שכחתי איך כת"ר כינה אותו) שאין לו משיכה כלל לנשים - אין עליו איסורי קרבה (כמו למשל הסתכלות). אז השאלה, מי שאין לו משיכה לנשים כלל, ולא רוצה וגם לא יכול לקיים יחסי אישות (בשונה מזקן, שיש לו משיכה חלשה, וגם יכול לנאף, גם אם בקושי). האם דין אשה זרה ודין אחותו יהיה שווים אצלו, או שלא יהיו שווים אצלו. אם לא שווים - אז מדוע באמת באחותו יהיו קולות שאין באשה זרה, למרות שאצלו בשתיהן אין לו משיכה כלל? ומ"ש מאדם "מיוחד" שכתבתם שאין לו משיכה ולכן אין אצלו איסורי קרבה? תודהìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)

    22:00 | 14/04/2024 | ו' ניסן התשפ"ד
  • אם אני שומרת שבת, אני יכולה לבקש מבן אדם אחר לנהוג בשבת?

    îàú הרב אליקים לבנוןùàìä:שלום רב, אני ממשפחה מסורתית\דתייה, אני גרה עם המשפחה וכולנו שומרים שבת בבית. בן הזוג שלי הוא לא מסורתי והוא לא שומר שבת. זה בסדר אם הוא יבוא אלינו לקידוש אם זה אומר שהוא צריך לנסוע אלינו? מצד אחד אני לא רוצה לגרום לו לחלל שבת על ידי כך שהוא נוסע ברכב, מרגיש כאילו החטא הוא עליי כי הוא נוסע בשבילי. מצד שני הוא גם ככה נוסע בשבת ובימי שישי אצלנו אומרים דברי תורה בשולחן שישי אז אולי זה יוכל לקרב אותו לדת חשבתי אולי להגיד לו להגיע לפני שבת אבל הבעיה היא אם הוא רוצה לחזור הביתה בזמן שבת תודה רבהìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú á'דתי' ו'חילוני' בשבת (ישיבת בית אל)

    22:00 | 14/04/2024 | ו' ניסן התשפ"ד
  • מצה ללא גלוטן לאוכלי קטניות מותר לחולה צליאק אשכנזי?

    îàú הרב אליקים לבנוןùàìä:בס"ד שלום רב, אני חולת צליאק, אשכנזיה, מקפידה על תפריט ללא קטניות בפסח. לפעמים אפשר להשיג מצה ללא גלוטן משיבולת שועל, אך המצה לאוכלי קיטניות. האם מותר לי לאכול את המצה בפסח או לפחות בסדר פסח? איף אפשרות לאכול מצה רגילה. תודה רבה מראש. חנהìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áקטניות (ישיבת בית אל)

    22:00 | 14/04/2024 | ו' ניסן התשפ"ד
  • סחיטה בשבת

    îàú הרב יוסף אפריוןùàìä:האם בן אדם שמתאמן בשבת ומזיע מאוד ואז החולצה שלו מלאה בזיעה, וכשהוא מתאמן יכול להיות שהוא מוציא זיעה מהחולצה שלו, לא בכוונה כמובן, האם זה נחשב סחיטה בשבת? כי אין פה שום כוונה לסחוט את החולצה או הבגדים.ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áמשחקים וספורט (ישיבת בית אל)

    22:00 | 14/04/2024 | ו' ניסן התשפ"ד
  • שינוי כשרות

    îàú הרבנות הראשית לישראלùàìä:השנה (תשפ"ד) המוצר כמעט ולא נמצא בחנויות וגם הכשרות השתנתה. הרב חרל"פ לא מופיע. האם כשר לפסח ללא חשש קיטניות גם השנה? ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áחמץ וכשרות מוצרים לפסח (ישיבת בית אל)

    22:00 | 14/04/2024 | ו' ניסן התשפ"ד
  • מהות המלחמה

    îàú הרב אליקים לבנוןùàìä:שלום לכבוד הרב חיילים החוזרים מעזה מדברים על כך שבכל בית ובית בעיר יש תמונה של כיפת הסלע, וזה מוכיח שחמאס ועוזריו נלחמים על הר הבית. האם גם המלחמה שלנו היא על מקום המקדש? או שאולי על כבוד ה שחולל בשמחת תורה האחרון?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)

    22:00 | 14/04/2024 | ו' ניסן התשפ"ד
  • הצטרפות עשירי למנין

    îàú הרב דניאל קירשùàìä:אשמח לפירוט מה הדין בעשירי שהצטרף לתפילה ? 1- אחרי יוצר 2- אחרי תפילת 18 לפני חזרת השץ 3- אחרי תחנון ואחרי ובא לציון מתי והאם מותר לומר קדיש או חזרת הש"ץ ומקורות לכך תודה רבה מכיון שזה מתרחש אצלינו הרבה שיש קושי בבניית המניןìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áהמניין (ישיבת בית אל)

    03:00 | 11/04/2024 | ג' ניסן התשפ"ד
  • ביאה לא מצריכה גט?

    îàú הרב חיים שרייברùàìä:שלום, השאלה היא שהמקור בתורה שהעתקתי אומר שביאה עושה את האישה לאישתו. אני אפילו מתחרט שהשתמשתי במילה קונה או מקנה כי זה לא מופיע בתורה ובמשנה. ולא משנה אם זה פנוי ופנויה שעשו מעשה חד פעמי או שזה איש ואישה שחיים ביחד שבזה ודאי כבר כוונה לאישות שהרי הם חיים ביחד וזה השאלה הבאה, לגבי כוונה בביאה, גם בתורה וגם במשנה הראשונה בקידושין לא כתוב ביאה בכוונה שהיא תהיה אשתו אלא כתוב רק ביאה. או כסף או שטר או ביאה. ודרך אגב גם מקור מהתורה לכסף ושטר לא מצאתי. שהרי יש מחלוקת פוסקים על זוג ידועה בציבור שחלק מהפוסקים לא מצריכים גט לזוג כזה שמתגרש ואפילו כשהיתה חתונה בנימוסיהם של חילונים מסברא שהם לא דתיים ולא כיוונו למצוות פרו ורבו או לעשיית מצוות התורה של הקמת משפחה שגם לא קיימת בתורה, פשוט קיים איסור אשת איש וכך נוצרת משפחה. או שהכווונה של אותם פוסקים היא לכוונה לקיים מצוות השם, לא זוכר בדיוק, אך כל זה אותו עניין והתורה והמשנה לא דורשים כוונות כאלו. ואם אפילו נניח שצריך כוונה בביאה, הרי פשוט שיש פה כוונה בזוג ידועה ונישואים בנימוסיהם שהרי ייחד אותה לו, וגם אם הם ביחסים פתוחים רח"ל מה שנקרא, שהולכים עם אחרים על הצד בהסכמה הדדית, עכ"פ ייחדה לו ואשת איש, וזה אם צריך כוונה אבל כפי שכתבתי לא ברור מאיפה צריך כוונה מהתורה. ואם הרב יגיד שכוונה צריך מדרבנן, הרי בכל זאת מהתורה היא אשת איש כי כתוב רק "ביאה" (משנה)/ "ובעלה" (תורה) כנ"ל. אולי יש עוד פסוקים.. ורבנן לא יכולים לסתור את התורה ולהגיד שהיא לא אשת איש בלי כוונה, שלא קיים בתורה ואפילו במשנה, לפחות אני לא מצאתי, לזה אפילו זכר. זה שכתוב "אל תחלל את בתך להזנותה ולא תזנה הארץ ומלאה הארץ זימה" (ויקרא יט, כט) או "לא תהיה קדשה.." (דברים כג, יח) זה לא אומר שאם זנו לא הופכות לאשת איש. אדרבה, הפסוקים האלו מדגישים שביאה עושה את האישה לאשת איש ואין אפשרות לחיי הפקרות בשביל הנאה או כסף. וממש לא מוכרח שרומז לכך שצריך כוונה לאישות שאם לא כיוון לאישות נחשב לזנות. לכן מוכרח להיות פסוק ברור שביאה צריכה כוונה. ולכן השאלה הנוספת, זה הפנויות החוזרות בתשובה (גם חרדיות מבית) אחרי שנבעלו חד פעמי או כמה פעמים או חיו ביחד או אפילו היו ידועות בציבור יש להם זוג (טבע הוא שמייחדים זה את זו לעצמם ואישות הוא ואף אחד לא יודע לאיזה זמן ומן הסתם שרוצים שיצליח לתמיד גם חילונים וגם גוי וגויה ואפילו חבר וחברה בבית-ספר) ואומרים להם שלא צריכות גט, לא אלו ולא אלו ולא אלו ויוצאות לשידוכים ומתחתנות כשע"פ התורה והמשנה הן כבר אשת איש וצריכות גט. וגם אם צריך כוונה, אי אפשר לדעת מה היה אצלם, אם היתה כוונה או לא, זה בלתי אפשרי וזה אפשר להאריך הרבה מאוד, כל המקרים האפשריים. בפשטות מייחדים זה את זו לעצמם כנ"ל. לכן אשמח מאוד אם זה לא ככה ויש מקור לפטור מגט במקרים הנ"ל שכנ"ל גם אם צריך כוונה אי אפשר לדעת בוודאות ורוב שכיוונו לאישות - להיות ביחד ואולי להביא ילדים ולהקים משפחה כי ככה עושים וודאי זה נמצא בכוונתם. מקור מהתורה, מקור ששווה בתקפותו למקור שביאה עושה את האישה לאשת איש. איפה כתוב בתורה, איך דרשו חז"ל - תלמוד. תודה רבה ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות בתנ"ך (ישיבת בית אל)

    02:00 | 11/04/2024 | ג' ניסן התשפ"ד
  • מכתוב של בן אדם

    îàú הרב חיים שרייברùàìä:שלום הרב, רציתי לשאול בן אדם שנרצח באמצע חייו האם זה הגורל שלו מהיום שהוא נולד, היה רשום לו למעלה שהוא יירצח או שרצח זה לא גורל ומישהו קוטע לך את החיים?. למה חייל צה"ל נרצח אם הוא מגן על המדינה?.ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áיסודות האמונה (ישיבת בית אל)

    02:00 | 11/04/2024 | ג' ניסן התשפ"ד
  • מצוות תפילין

    îàú הרב חיים שרייברùàìä:שלום לכבוד הרב, אני מעוניין לשאול בעניין מצוות תפילין , מדוע הרמבם מסדר בספר המצוות את מצוות תפילין בהתחלה (מצווה יב,יג) בעוד החינוך מסדר את המצווה בחומש דברים (מצווה תכא,תכב). נראה שהגיוני שהמצווה תופיעה בפרשת בא. האם זה עניין של שוני השקפתי בין הרמבם לחינוך?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)

    01:00 | 11/04/2024 | ג' ניסן התשפ"ד
  • ניקון בפסח לשם מצווה

    îàú הרב פרופ' נריה גוטלùàìä:מהי הסיבה שאת סוכות חוגגים בתשרי ולא בניסן, שאז יצאנו ממצרים? הטור (רבי יעקב בן רבינו אשר) מסביר שאם היינו בונים סוכות באביב לא היה ניכר שהן לשם מצווה, שהרי מקובל לשבת בסוכות בעונה הזו של השנה. לכן יושבים בסוכות בראשית החורף שיהיה ברור שהישיבה לשם מצווה. עכשיו שאלתי היא למה חוגגים את פסח בתאריך הזה, הרי הרבה אנשים מנקים את הבית אחרי החורף ולא רק יהודים איך יהיה ברור שהניקיון הוא לשם מצווה?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)

    23:00 | 10/04/2024 | ב' ניסן התשפ"ד
  • אומנה ואימוץ על פי ההלכה

    îàú הרב פרופ' נריה גוטלùàìä:שלום, האם יש על פי ההלכה אפשרות שהמדינה תיקח ילדים מהוריהם כדי לשמור על שלום הילדים בניגוד לרצון ההורים? האם יש למדינה – על פי ההלכה – את הסמכות למסור ילדים לאימוץ בניגוד רצונם של ההורים הביולוגיים?.ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)

    23:00 | 10/04/2024 | ב' ניסן התשפ"ד
  • כשרות פולי קקאו נאים לפסח

    îàú מכון התורה והארץùàìä:האם פולי קקאו נאים (RAW), ללא כל תוספות, כשרים לפסח גם למנהג אשכנזים שאינם אוכלים קטניות?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áמוצרים שונים (ישיבת בית אל)

    15:00 | 10/04/2024 | ב' ניסן התשפ"ד
  • איסור ערלה

    îàú מכון התורה והארץùàìä:יש לי עץ פרי לימון. לאחר כמה שנים, נתן פרי ראשון. באותה השנה ירד שלג חזק (לפני שנתיים) והעץ נשבר ורק הגזע נשאר לעמוד ללא עלים. המשכתי לטפל בו וכיום, לאחר שנתיים החל לתת פרי. האם סופרים את השנתיים האחרונות בהם לא נתן פרי בספירת השנים בהם יש איסור ערלה ?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áערלה ונטע רבעי (ישיבת בית אל)

    15:00 | 10/04/2024 | ב' ניסן התשפ"ד
  • נרדם בבוקר וקם ‏אחרי זמן תפילה

    îàú הרב נועם דביר מייזלסùàìä:‏שלום, ‏כבוד הרב יש לי בעיות שינה אז לרוב אני ‏לא ישן כל הלילה עושה ‏תפילת שחרית ונשאר ער אבל לפעמים אני נרדם בבוקר וקם אחרי חצות היום האם אני יכול לעשות תפילת ‏תשלומין ‏או שלא ‏כי אני נרדם ‏אחרי נץ החמה. ‏תודה רבה ‏על זמנך כבוד הרב ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áזמני התפילה והיום (ישיבת בית אל)

    09:00 | 10/04/2024 | ב' ניסן התשפ"ד
  • מספר חוטי התכלת בציצית

    îàú הרב שמואל אריאלùàìä:שלום רב, אני שם תכלת בציצית אך לא סגור על כמה פתילות לשים האם חצי כדעת הרמבם או ראבד אני רוצה לעשות את הקשירה לדעת מרן הרב עובדיה וכן הבן איש חי, כלומר 7,8,11,13 אך לא יודע כמה פתילי תכלת לשים אשמח מאוד לתשובה תודה רבה!ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áתכלת (ישיבת בית אל)

    09:00 | 10/04/2024 | ב' ניסן התשפ"ד
  • פשמינה שאפשר אולי להפוך לטלית

    îàú הרב דניאל קירשùàìä:יש לי פשמינה שהיא 1.90 מ על 90 ס"מ. האם אני יכול להפוך אותה לטלית גדול ולהתעטף איתה בשחרית? ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áסוגי בגדים (ישיבת בית אל)

    06:00 | 10/04/2024 | ב' ניסן התשפ"ד
  • שאלה אמונית

    îàú הרב חיים שרייברùàìä:שלום הרב, הרב קוק בשמונה קבצים (קובץ ה אות נ"ו) כותב בזה"ל: "עבודה זרה אין די לשנא אותה, לשקצה ולתעבה, לדרוש כליונה אבודה והכחדה, אלא צריכים לכפור בה, להאמין באפסיותה בריקנותה בביטולה ושלילותה המוחלטה, בעומק ההעדר, שרק בהתפרצותה להראות כדבר מצוי ואיזה יש, היא מתגלה בנבלותה, כיעורה, זוהמתה וסרחונה, וכל מום רע וכל שם רע ושם גנאי שלה. עומק היהדות האמיתית, נעוצה היא בכפירה של עבודה זרה, העולה הרבה יותר למעלה, ומעמקת יותר את החטיבות של קדושת היהדות, משנאתה. ושיקוצה, וכל ריחוק תיעוב ושיקוץ שלה, כל הזריות, תזרם כמו דוה צא תאמר לו, הכל תלוי בעומק הכפירה של עבודה זרה. כל הכופר בעבודה זרה נקרא יהודי." רבות חשבתי על דברי הראי"ה האלו ועוד לא חושב שהבנתי את הדברים לעומקם. אני מבין כי הכרה עמוקה בהקב"ה קשורה בכפירה מוחלטת בעבו"ז, אולם מדברי הרב משמע לכאורה שהכיוון הפוך, שמכפירה מוחלטת בעבודה זרה אפשר לבוא להבנת עומק קדושת היהדות. ע"ז אני שואל, איך? כולנו מכירים איתאיסטים שכופרים - לכאורה - בעבודה זרה. אולי שהראי"ה היה משיב לנו כי האיתאיסטים רק בוחרים באלילים אחרים, אולם לא חושב שאני מבין את הדברים עד הסוף. מבקש סליחה אם הארכתי קצת, אבל אם הרב תוכל לעזור לי בהבנת הדברים אשמח מאד. תודה רבהìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)

    03:00 | 10/04/2024 | ב' ניסן התשפ"ד
  • למה לומדים בישיבות בעיקר גמרא ופחות אמונה

    îàú הרב חיים שרייברùàìä:שלום הרב, אני תלמיד בשיעור א בישיבה השאלה הזאת העסיקה אותי רבות, חשבתי עליה ויש לי תשובה אני אשמח אם תוכל לענות לי אם אני בכיוון וצודק. ואם לא אשמח שהרב יסביר לי מהי התשובה. תודה! שאלה: למה בישיבה אנו לומדים משמעותית יותר גמרא מאמונה? הרי לאמונה אנו בדרך כלל יותר מתחברים מכיוון שלימוד האמונה הוא פרקטי, נוגע לחיינו, אחרי הלימוד בד"כ אתה מרגיש קומה נוספת שנבנית בך, ועוד. תשובה: ( אשמח אם הרב יגיד לי אם אני צודק או לא) : אלו מסקנותיי עד עכשיו-(בתקווה שמכוון אני לנכון): כשאדם עוסק בתורה הוא מרים את כלל עם ישראל ועוזר באחזקת עם ישראל אך כאשר אנו לומדים אמונה זה משפיע יותר על הפרט (הלומד) וזה משפיע יותר על בניין האמונה העצמית אצלנו אך פחות משפיע על הכלל המטרה העיקרית שלשמה יש ישיבות או שלשמה אנו לומדים זה ללמוד להצלחת ולטובת עם ישראל. ופחות לעצמנו. ולכן רובו הגדול של הלימוד אנו מקדישים ללימוד הגמרא. (אך ברור שאנו לא שאני לא ממעט מלימוד האמונה שיש לו ערך עצום וגדול בפני עצמו) אז נשאלת השאלה למה אנו לומדים דווקא גמרא? ולא תנך משניות וכדו שגם אלו זה בעיקר לטובת עמ"י... כמה סיבות: סיבה ראשונה- הגמרא מלמדת אותנו איך חולקים, איך מגיעים למסקנות, איך מכריעים הלכה ועוד. לכן בנוסף לערך המרכזי, אנו מקבלים" בונוס" מלימוד הגמרא. סיבה שנייה- לימוד הגמרא מחכים ומעשיר את המוח ואת יכול החשיבה שלנו. סיבה שלישית- בגמרא יש גם משניות, פסוקים מהתנך, אגדתות ועוד... והגמרא בעצם נוגעת בכל חלקי התורה תודה רבה וערב טוב!! ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áדרכי לימוד (ישיבת בית אל)

    03:00 | 10/04/2024 | ב' ניסן התשפ"ד
  • ועל עניין אישי....האם יש בזה מידת אכזריות?,האם מביאים עשרה?

    îàú הרב חיים שרייברùàìä:יום טוב , האם מביאים עשרה בנין אישי...?, ואם לא מחל בעשרה האם גם פה אומרים ש...אכזריות?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות פרטיות בסוגיות שונות (ישיבת בית אל)

    03:00 | 10/04/2024 | ב' ניסן התשפ"ד
  • חוסר אמונה?

    îàú הרב חיים שרייברùàìä:שלום רב. אני מתחזק כבר שנתיים פלוס לומד הרבה ומאוד מתחבר לחכמה מאוד מתחבר לתפלה מאוהב בספר תורה ובאמת שבוערת בי אש , בזמן האחרון אני מתוודה לכתבים של הרב אברהם יצחק הכהן קוק ואני בעננים . אבל יש לי בעיה אדירה ,אני לא מצליח לקבל ולאמין במעשיות שנשמעות ממש ממש שטותיות בגמרא או מחכמים כאלו ואחרים . לא רק שהם שטותיות הם גם לא מתישבות מדעית בשום דרך או צורה. מאוד קשה לי לקבל את האימרה של האנשים סביבי "כל מה שכתוב אמת וזהו" אני חושב שכותבי הגמרא היו פשוט אנשים שחלקם חכמים יותר וחלקם פחות כמו מאז ולתמיד . לחלקם היו השערות כאלו שהם לא מציאותיות וחלקם לא התעסקו במה שהם לא ידעו. כשאני לומד גמרא אני לא מרגיש שאני לומד משהו יוצא דופן. השאלה שלי האם זה שם אותי במקום רע? או במקום של כפירה? האם זה פוסל אותי? לצערי כמה שמנסים לא מצליחים לשכנע אותי. ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áלימוד אמונה וחיזוקה (ישיבת בית אל)

    03:00 | 10/04/2024 | ב' ניסן התשפ"ד